۱۰ منشأ برای بوی ناخوشایند بهار شناسایی شده است

کشتارگاه طیور عامل بوی نامطبوع صبحگاهی در شهر بهار است.

 رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: بوی ناخوشایندی که در نزدیکی‌های صبح در شهر بهار شنیده می‌شود مربوط به پخت ضایعات کشتارگاه طیور است که نامه تعطیلی آن ابلاغ شده است.

معصومه پارچیان گفت: بوی ناخوشایند شهر بهار از زمان تأسیس شهرک صنعتی بهاران و استقرار کشتارگاه‌ها استشمام می‌شود.

به گفته این بوی نامطبوع به خصوص در ساعات شب که وزش باد به سمت داخل شهر است، بیش از روز احساس می‌شود.

او گفت: با بررسی‌های انجام شده ۱۰ منشأ برای بوی ناخوشایند بهار شناسایی شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: با توجه به اینکه واحد‌های اسیدسازی نزدیک به دوسال غیرفعال هستند، یکی از منشأ‌های بوی بد متعلق به واحد «دیاناکاغذ» در شهرک صنعتی بهاران است که بوی تولید شده از این واحد بر مناطق شهرک فرهنگیان و پاسداران شهر بهار تأثیر می‌گذارد که پس از بازدید از سایر واحد‌های صنعتی کاغذسازی و آشنایی با تکنولوژی‌های روز این صنعت، این واحد مجاب شد که از فناوری‌های بهتری برای تولید استفاده کند.

پارچیان خرید دستگاه‌های اسکراپر پلی‌اتیلین، کرافت و اوزون‌ساز توسط این واحد تولید را اقدامی در راستای حذف آلاینده‌های محیطی عنوان کرد.

او گفت: با خریداری این دستگاه‌ها میزان تولید بوی نامتعارف این واحد کاهش یافته به طوری‌که در بازدید اخیر از شهرک صنعتی، بوی نامطبوعی استشمام نمی‌شد.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: بوی ناخوشایندی که در نزدیکی‌های صبح در شهر بهار شنیده می‌شود مربوط به پخت ضایعات کشتارگاه طیور «نوآوران صنعت سبز ایرانیان» است، این مجموعه دو نوبت به مرجع قضایی معرفی شده و پرونده آن هنور مفتوح است و حکم تعطیلی آن به دلیل مشاغل مزاحم شهری به شهرداری صالح آباد ابلاغ شده است.

پارچیان گفت: ۳۰ میلیون تومان جریمه برای فاضلاب این مجموعه در نظر گرفته شده و پرونده ایجاد آلودگی هوای آن همچنان باز است و حکمی برای آن صادر نشده است، متأسفانه این مجموعه هیچ اقدامی برای رفع آلاینده‌های خود علی رغم تمام تذکرات و هشدار‌ها نکرده است.

به گفته اومحیط زیست تا آن جا که بتواند اخطار و تذکر می‌دهد و واحد‌هایی را که موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند را تحت فشار قرار می‌دهد، اما وقتی واحد تولیدی همکاری لازم را برای رفع آلاینده‌ها ندارد؛ ناچار به معرفی آن به مراجع قضایی هستیم.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: واحد قارچ «کوهستان» یکی دیگر از منشأ‌های اصلی بوی مشمئزکننده در شهر بهار شناسایی شده است.

پارچیان گفت: تولید قارچ این واحد تولیدی بویی ندارد و بوی نامتعارف ساطع شده از این کارگاه مربوط به خط تولید کمپوست‌سازی این واحد تولیدی است.

او گفت: در آخرین جلسه کارگروه آلودگی هوای بهار مقرر شد ارگان‌های متولی همکاری لازم را با محیط زیست برای برخورد با واحد‌های متخطی داشته باشند، اما متأسفانه این امر تا به امروز محقق نشده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: جهادکشاورزی به عنوان متولی واحد‌های تولیدی در بخش کشاورزی، طبق بند ۲ مصوبه جلسه ۲۴ فروردین این کارگروه باید جلوی تولید کمپوست این واحد را می‌گرفت، اما زیر انجام این دستور نرفته و تا به امروز اقدامی نکرده است و در نامه‌ای از محیط زیست خواسته پرونده را به مراجع قضایی ارسال کند.

او گفت: مراجع قضایی تنها به صدور جریمه واحد‌های صنعتی و تولیدی بسنده می‌کند.

پارچیان گفت: این واحد‌ها پس از صدور جریمه، از راه‌های مختلف مبلغ جریمه را سرشکن می‌کنند و یا با تعدیل یک نیرو به راحتی آن را پرداخت کرده و به کار خود ادامه می‌دهند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: تمام تلاش ما این است که پیش از آغاز فصل گرما و تشدید شدن بوی ناخوشایند این مشکل را برطرف کنیم که متأسفانه تا امروز راه به جایی برده نشده است.

او گفت: تنها زمانی استشمام بوی نامطبوع در شهر بهار به اتمام می‌رسد که تمامی ارگان‌های عضو کارگروه آلودگی این شهر دست به دست هم داده و با همکاری و عمل به مصوبات جلسه، سرمنشأ‌های این بوی بد را حذف کنند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار