معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی عنوان کرد

آمار کاهشی کارآفرینی در کشور

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: آمار کارآفرینی در کشور رو به کاهش است، اما تعداد "خود اشتغالان بد" روند افزایشی را طی می‌کند.

هادی قوامی گفت: از ۲۴ میلیون نفر جمعیت شاغل در ایران، حدود ۹ میلیون نفر از آنان خود اشتغال بد هستند که تعداد خود اشتغالان بد در اقتصاد ایران در حال افزایش است، اما آمار کارآفرینان رو به کاهش است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: ویژگی یک کارآفرین این است که با تغییرات بهینه، بازار و محصول جدید ایجاد می‌کند، این در حالی است که بر اساس گزارش رسمی آمار ایران تعداد کارآفرینان در سال ۱۳۸۳ یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بود که این تعداد در سال ۹۵ به ۸۱۶ نفر کاهش یافته است.

قوامی گفت: وضع قوانین و مقرراتی مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی یکی از علل کاهش کارآفرینی در کشور است، این در حالی است که ۵۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۰ از طریق مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: مناسب نبودن قوانین و مقررات و محیط اجتماعی برای کارآفرینان در طی زمان باعث کاهش این قشر در کشور شده است، بنابراین باید شرایط و محیط اجتماعی مناسب برای کارآفرینان فراهم شود تا در کشور و دنیا رشد کنند و بر رشد تولید اثرگذار باشند.

قوامی گفت: تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار از اقداماتی است که در دولت سیزدهم در این راستا انجام شده است، به طوریکه تسهیل‌گری در زمان و صدور، الکترونیکی شدن فرآیند‌ها و غیرحضوری شدن مجوز‌های کسب و کار و حذف شروط مبهم و امضا‌های طلایی از جمله عواملی است که خوداشتغال‌ها را به کارآفرین تبدیل می‌کند.

او گفت: در راستای صدور هزار و ۳۶۶ مجوز در کشور با هدف تسهیل فضای کسب و کار تاکنون ۲ هزار و ۷۸۰ شرط مبهم با امضا‌های طلایی حذف شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: امیدواریم با روان کردن فضای کسب و کار زمینه برای گسترش کارآفرینان در کشور ایجاد شود و چشم‌انداز به گونه‌ای تعریف شود که کار آفرینان رشد کرده و سبب قد کشیدن و رشد اقتصاد ایران شوند.

کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت به میزبانی دانشگاه امام رضا (ع) امروز در مشهد آغاز شد و روز پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.