رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با امیر کویت:

مواضع کویت در قبال توطئه‌های منطقه‌ای، آگاهانه است

حجت‌الاسلام رئیسی با یادآوری مناسبات خوب دو کشور گفت: باید روابط ایران و کویت به عنوان دو دوست قدیمی به ظرفیت واقعی خود بازگردد.

رئیس جمهور کشورمان در این گفتگوی تلفنی همچنین ضمن تبریک عید فطر و آگاهانه خواندن مواضع کویت نسبت به توطئه های منطقه ای به شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح گفت: افزایش رفت و آمد مقامات دو کشور می‌تواند ظرفیت‌های موجود برای ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه را هر چه بیشتر عملیاتی و فعال کند.

اشاره حجت‌الاسلام رئیسی به موضع قاطع کویت در قبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی است.

با وجود عادی سازی روابط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونسیتی، کویت همچنان بر موضع خود مبنی بر دفاع از حقوق مردم فلسطین پافشاری می‌کند.

چندی پیش روزنامه کویتی القبس به نقل از منابع دولتی نوشت که «موضع کویت در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ثابت است و تغییر نخواهد کرد.»

همچنین مجلس کویت هم پس انتشار بیانیه مشترک عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونسیتی در اقدامی از آن انتقاد کرد و خواستار ممنوعیت عادی‌سازی روابط با این رژیم شد.

در این راستا مرزوق الغانم، رئیس مجلس کویت اسفند پارسال خواستار اخراج هیئت رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین المجالس شده بود.

اما امیر کویت نیز در این گفتگوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر به رئیس جمهور کشورمانگفت: عمیقا از رویکرد جدید و اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران در دوره جنابعالی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست قائل است، خرسندیم.

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح همچنین با ابراز امیدواری برای سفر حجت‌الاسلام رئیسی به این کشور گفت: سفر مقامات دو کشور و به ویژه مقامات عالی ایران و کویت می‌تواند به گسترش روابط فیمابین و تقویت تلاش‌های مشترک برای تامین منافع متقابل کمک کند.

گفتنی است آخرین بار حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان بهمن ۹۵ در سفری یک روزه با امیر فقید کویت دیدار کرده بود. 

هم اکنون نیز تهران و کویت درحال شروع مذاکرات بر سر میدان مشترک گازی آرش هستند.

محمد ایرانی، سفیر کشورمان در این باره دو روز پیش گفت که روابط دوجانبه ایران و کویت در بهترین وضعیت است و این فضای مثبت زمینه را برای بحث و رایزنی در خصوص میدان گازی آرش و رسیدن به راه حل فراهم می کند.

میدان نفتی و گازی آرش از میادین مشترک ایران، با کویت و عربستان می‌باشد که در سال های اخیر به محل اختلاف میان سه کشور تبدیل شده است.

ذخیره گاز میدان آرش یک تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت  این میدان نیز ۴۲ میلیون نفت خام تخمین زده شده است.

اهمیت میدان آرش علاوه بر حضور لایه‌های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی، حفظ حاکمیت کشورمان بر آب‌های این منطقه و مناقشه مرزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار