اصلاحات در عربستان سرپوشی بر اعدام‌های دسته‌جمعی

براساس گزارش رسانه‌های بین المللی اعدام ده‌ها تن از مخالفان آل‌سعود کورسوی اصلاحات در عربستان را از بین برده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت عربستان تلاش می‌کند با وعده‌های فراوان درباره اصلاحات در این کشور بر اعدام‌های جمعی و سرکوب مخالفان سرپوش گذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان تلاش‌های گسترده‌ای را برای بهبود وجه خود و نوین سازی دستگاه قضایی این کشور آغاز کرده است. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به طور مرتب اخباری درباره اعدام‌های جمعی و سرکوب مخالفان حکومت درز می‌کند.

محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان که در عمل قدرت را در دست دارد سال گذشته برای بهبود قوانین کیفری در این کشور دستوراتی صادر کرد. اما اعدام ۸۱ نفری که در ماه مارس در یک روز به بهانه جنایات مرتبط با تروریسم محکوم شده بودند، کورسو‌های ناچیز امید سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر را بر باد داد.

سرکوب فعالان حقوق بشر یا مخالفان سیاسی، که بسیاری از آن‌ها بازداشت هستند، همچنان بی اعتمادی سازمان‌های بین المللی به دستگاه قضایی عربستان سعودی را تشدید می‌کند. به گفته عادل السعید، معاون سازمان اروپایی غیردولتی مدافع حقوق بشر عربستان سعودی، کشوری که به دنبال جذب گردشگران و سرمایه گذاران خارجی است، هدف از اصلاحات فقط تغییر وجهه این کشور است.

او با اشاره به نامشخص بودن و غیرقابل پیش بینی بودن تصمیمات اداری و قضایی به گفت صاحبان سرمایه از سرمایه گذاری در این کشور می‌ترسند، زیرا قوانین حقوقی عربستان مبهم است. هرچند دستگاه قضایی عربستان اخیرا فعالانی از جمله یکی از مدافعان حقوق زنان و رائف بداوی، وبلاگ نویس را آزاد کرده است، اما این دو ممنوع الخروج هستند. به باور برخی از تحلیلگران قضاوت در عربستان بیشتر سیاسی است و قضات به ابزاری در دست حاکمان تبدیل شدند.

در مواجهه با این سرکوب غیرشفاف، مخالفان همچنان نسبت به اصلاحات اعلام شده تردید دارند. مادوی الرشید، سخنگوی حزب مجلس ملی که توسط مخالفان تبعیدی عربستانی تأسیس شده است، اعلام کرد همه چیز جنبه نمایشی دارد. بسیار دشوار است از معنای اصلاحات وعده داده شده سر در بیاوریم.

با ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد رژیم آل‌خلیفه در سال ۲۰۱۸ در استانبول، ترس برای بستگان بازداشت شدگان افزایش یافت. ترکیه در آن زمان مقامات ارشد عربستان را به صدور قتل این روزنامه نگار منتقد متهم کرده بود. اما ماه آوریل ترکیه که درگیر بحران اقتصادی است پرونده قتل خاشقجی را به عربستان واگذار کرد و باعث ترس حامیان خاشقجی شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم روز پنجشنبه گذشته به ریاض سفر کرد. شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز از اعضای خانواده سلطنتی که از سال ۲۰۱۸ به همراه پدرش در بازداشت به سر می‌برد تاکید کردند همه می‌دانند برای خاشقجی چه اتفاقی روی داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار