معرفی کتاب؛

اعمال عید فطر را در «المراقبات» بخوانید

کتاب «المراقبات» یا «اعمال السنه» از اعمال روز عید فطر می‌گوید.

کتاب «المراقبات» یا «اعمال السنه» یکی از تالیفات آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. نویسنده در کتابش از توسل با عنوان یکی از کار‌های روز عید فطر یاد می‌کند و می‌نویسد:

«از کار‌های مهم، توسل به حامی و نگهبان آن روز و شفیع قرار دادن او در اول آن و مبالغه در آن به اندازه بزرگی این روز است. بزرگی این روز نیز به اندازه بزرگی تمام اوقات و حالات او در ماه رمضان است؛ زیرا این روز وقت آشکار شدن ثمره، اعطای جوایز و فهم قبول یا رد شدن، رضا یا خشم، نزدیکی یا دوری و خوشبختی یا بدبختی است. به این جهت بنده سعادتمند باید در این مقام به خوبی ادب را رعایت نموده و آثار بد تمام گناهان خود را در روز‌ها و شب‌های این ماه از بین برده و کرامت‌های الهی و الطاف خداوندی را که در طول ماه ضایع کرده، اصلاح کند. خلاصه می‌توان با رعایت کامل ادب در یک ساعت تمام کوتاهی‌های خود در اعمال مهم ماه رمضان را جبران و گناهان را تبدیل به نیکی‌ها نموده و به درجات بلندی برسد.»

مؤلف این کتاب، غسل‌کردن و خواندن دعای ندبه، خواندن نماز عید فطر، مناجات با امام زمان (عج) و خوش‌گمانی به خداوند را از اقدامات دیگری می‌داند که مومنان می‌توانند در روز عید انجام دهد. همچنین درباره چگونگی اتمام روز عید فطر در اثرش می‌گوید: «روز خود را با توسل و واگذاری به نگهبان این روز که از معصومان (ع) است و شفاعت خواستن از او به پایان برساند همان‌گونه که در سایر روز‌های شریف نیز چنین می‌کرد.»

در کتاب «المراقبات» آمده است امام حسن (ع) روز عید عده‌ای را دیدند که می‌خندیدند و بازی می‌کردند، ایشان رو به همراهان خود کردند و فرمودند:

«خدای عزوجل ماه رمضان را آفرید تا میدان مسابقه‌ای برای خلقش باشد که در آن با طاعت و رضایت او با یکدیگر مسابقه بدهند. عده‌ای سبقت گرفته و سعادتمند شدند و عده‌ای عقب افتاده و ناامید شدند. شگفتا از کسی که در این روز می‌خندد و بازی می‌کند. روزی که نیکوکاران در آن پاداش یافته و کوتاهی‌کنندگان زیان می‌بینند. به‌خدا سوگند اگر پرده‌ها فرو افتد، نیکوکار می‌اندیشد که چرا بیشتر عمل نیک انجام ندادم و بدکار می‌گوید چرا بد می‌کردم!»

برچسب ها: معرفی کتاب ، عید فطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار