وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از جزئیات اعطای گرنت فناوری به دانشجویان تا برگزاری آزمون ارشد در موعد مقرر

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

مبلغ وام های ضروری و ویژه دکتری اعلام شد

بر اساس آخرین مصوبات صندوق رفاه دانشجویان، اولویت پرداخت وام به دانشجویان بی بضاعت و کم بضاعت است، سنوات مجاز جهت درخواست وام برای دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته ۴ نیمسال تحصیلی و برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته ۸ نیمسال تحصیلی است.

ثبت تقاضای وام‌های (ضروری –ویژه دکتری از منابع صندوق – ویژه دکتری از منابع بانک) در سامانه دانشجویی (پورتال) www.bp.swf.ir از تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ فعال بوده و ضرورت دارد تمام دانشجویان متقاضی واجد شرایط، نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مذکور اقدام کنند.

مبلغ وام ویژه دکتری پیش از این اعلام شده بود که از ماهانه ۷۰۰ تومان به ماهانه یک میلیون تومان افزایش یافته است که هر ۶ ماه یک بار پرداخت می‌شود و افزایش وام ویژه دکتری در جلسه تابستان هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان بررسی خواهد شد و در صورت نهایی شدن، برای ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ اجرایی می‌شود.

مدارک مورد نیاز ضامنین

اصل سند تعهدنامه دانشجویی تنظیمی به وسیله یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور

گواهی کسر از حقوق یا گواهی کتبی ضمانت از کمیته امداد امام خمینی (ره)

تصویر آخرین حکم استخدامی

پرداخت سایر وام‌ها (تحصیلی، شهریه و مسکن) از ابتدای نیمسال جاری آغاز شده و مطابق زمان بندی تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

شرایط انتقال و میهمانی دانشجویان اعلام شد

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای انجام هر چه بهتر آئین نامه و تسهیل در امر میهمانی و انتقال ضروری دانشجویان زمان نام نویسی متقاضیان مذکور را برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از طریق سامانه سجاد به آدرس https: // ir.saorg.portal اعلام کرد.

با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و پیروی تمام موسسات آموزش عالی از دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، در صورت تداوم وضعیت بیماری، میهمانی و انتقال دانشجویان تحت شرایط حاکم خواهد بود.

موافقت موسسات مبدا و مقصد با درخواست‌های مربوطه در صورت بازگشت به شرایط عادی در موسسات آموزش عالی امکان پذیر خواهد بود.

دانشگاه‌ها و موسسات باید زمان شروع ثبت درخواست‌های میهمانی و انتقال را با استفاده از ابزار‌های مناسب اطلاع رسانی علی الخصوص از طریق فضای مجازی به اطلاع تمام دانشجویان برسانند.

دانشگاه‌های مبدا باید بر اساس مفاد آئین نامه شماره ۸۸۴۴۱/۳/۴۱ مورخ ۲۰ خرداد ۹۲ (در صورت تصویب آئین نامه جدید ابلاغ خواهد شد) درخواست دانشجو را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط از اول خرداد لغایت ۱۵ تیر نظر خود را در سامانه اعلام و در صورت موافقت ریزنمرات دانشجو را به دانشگاه مقصد از طریق سامانه ارسال کنند.

سپس دانشگاه‌های مقصد حداکثر تا پایان مرداد برای بررسی تقاضا‌ها اقدام و از طریق سامانه یاد شده اعلام کنند.

جزئیات اعطای گرنت فناوری به دانشجویان ارشد و دکتری

علی خیرالدین گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۱۰ درصد اعضای هیأت علمی درگیر فناوری هستند.باید از دستاورد‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ایده بگیریم و از نقطه نظرات پارک در خصوص ایده‌های فناورانه بهره‌مند شویم. ما طرح دستیار فناوری را پیشنهاد دادیم که در قالب این طرح یک اعتبار مالی به پارک‌های علم و فناوری اختصاص داده می‌شود تا میزبان دانشجویان کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا باشند.

معاون علمی و فناوری وزارت علوم ادامه داد: به واسطه این طرح اساتید و دانشجویان می‌توانند در شرکت‌ها و واحد‌های فناور پارک علم و فناوری حضور یابند تا در حوزه صنعت و فناوری یک ایده را ارائه و تبدیل به نمونه آزمایشگاهی شود.در این زمینه برای دانشجویان کارشناسی یک میلیون کارشناسی ارشد ۲ میلیون و مقطع دکترا سه میلیون تومان به مدت شش ماه حمایت مالی در نظر گرفته شده است.در حال حاضر آئین نامه‌های مربوط به این طرح به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

او می گوید: در این طرح گرنت فناوری بین ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان به دانشجویان کارشناسی ارشد دکترا برای پیشرفت تحقیقات فناوری و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص داده می‌شود.راه اندازی تور فناوری یکی دیگر از مباحثی است که از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است؛ به این واسطه در این خصوص مدیران و مسئولان حوزه‌های اجرایی و صنعتی می‌توانند با فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری آشنا شوند.

خیر الدین در خصوص سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) گفت: در این سامانه تمام نیاز‌های فناوری کشور ثبت می‌شود و از سوی دیگر صنایع نیاز‌های خود را مطرح می‌کنند.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری به عنوان داور می‌توانند صنعت و دانشگاه را به واسطه این سامانه متصل کنند.

آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در موعد مقرر برگزار می‌شود

حسن مروتی سرپرست معاونت آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ در تاریخ‌های مقرر در روز‌های چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه بدون تعویق برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بخش عمده فرایند اجرایی برگزاری آزمون همچون طراحی سؤالات، چاپ دفترچه سؤالات آزمون و پاسخنامه‌ها به پایان رسیده و مراحل قرنطینه در حال انجام است لذا امکان تعویق آزمون کارشناسی ارشد وجود ندارد.

در دو سال گذشته، زمان‌بندی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد به دلیل شیوع ویروس کرونا تغییر کرد و با تعویق آزمون‌های ورودی، دانشگاه‌ها با مشکلات زیادی در برنامه‌ریزی ثبت نام دانشجویان مواجه شدند. بر این اساس، با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس ضرورتی برای تغییر زمان‌بندی آزمون‌های سال جاری از جمله کارشناسی ارشد وجود ندارد و برگزاری به موقع آزمون‌ها باعث اعلام نتایج نهایی در شهریورماه و شروع سال تحصیلی جدید از مهر ماه می‌شود.

پایان نامه‌های دانشگاهی باید تقاضا محور شوند

علی خطیبی گفت: قسمت قابل توجهی از پایان نامه‌های دانشجویی در راستای حل نیاز‌های صنایع تدوین نمی‌شود.ظرفیت علمی کشور بالاست و ما رتبه اول تولید علم را در منطقه داریم و رتبه ۱۵ را در جهان کسب کرده ایم، اما علم تولیدی ایران مصرف نمی‌شود.

معاون مالی و اداری وزارت علوم تاکید کرد: در راستای مصرف علم تولید شده در دانشگاه‌ها باید مسیر رفع مشکلات کشور را شناسایی کنیم.

مسئولان وزارت علوم می‌گویند که پایان نامه‌های دانشجویی تنها مقاله محور هستند و به صورت چالش گونه عمل نمی‌کنند؛ تمام استادان و دانشجویان باید متناسب با نیاز‌های جامعه حرکت کنند تا بتوانند پایان نامه‌های دانشگاهی را تقاضا محور کنند.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.