والی:

خودروسازان حاضر به ارتباط مستقیم با شرکت‌های دانش بنیان نیستند

رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان فارس گفت: باید قدرت چانه‌زنی مدیران استان و نمایندگان بیشتر شود چرا که ارزیابی شرکت‌ها و کارگزاری مربوطه در سال‌های اخیر نسبت به استان فارس با بی‌عدالتی همراه بوده است.

مظفر والی در نهمین نشست از سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو گفت: در استان فارس ۲ مجموعه با زمینه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند که یکی پارک علم و فناوری و دیگری پردیس شرکت‌های دانش بنیان است.

او گفت: این پردیس میزبان ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان است، اما ۴۱۸ شرکت را تحت پوشش دارد، پردیس براساس تقاضا و نیاز صنعت شرکت‌ها را معماری و تاسیس می‌کند به عبارتی در کنار ایده محوری روی تقاضامحوری نیز کار می‌کند.

والی گفت: سالانه بیش از ۲ هزار نیاز به پردیس اعلام می‌شود و سالانه بیش از هزار قرارداد با صنعت در پردیس منعقد می‌شود همچنین در پردیس ۱۳ صنعت بزرگ کشور مستقر هستند و نیاز‌های خارج از استان را تامین می‌کنند.

رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس گفت: نامگذاری امسال هوشمندانه بود و با توجه به اینکه بخش زیادی از جامعه بیکار ما از فارغ‌التحصیلان هستند و شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

او گفت: سهم استان فارس در تعداد شرکت دانش‌بنیان قابل قبول نیست و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کافی در استان شکل نگرفته و این تامین زیرساخت‌ها اکنون در حال شکل‌گیری است.

والی گفت: منابع استانی ما می‌طلبد که جامعه آماری بیشتری در حوزه شرکت‌ها داشته باشیم، در این راستا برج شماره ۲ پردیس که ۱۱ طبقه است امسال تکمیل می‌شود و در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

قدرت چانه‌زنی مدیران استان و نمایندگان بیشتر شود/ خودروسازان حاضر به ارتباط مستقیم با شرکت‌های دانش بنیان نیستند

رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس گفت: ۶۵ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی در پردیس مستقر هستند و نخستین شهرک صنعتی دانش‌بنیان مقدمات آن از آذرماه شروع شد و اکنون در مرحله جانمایی است که به زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

او گفت: با همکاری معاونت علمی توسعه زیرساخت‌ها برای برج نوآوری در غرب شیراز فراهم شده و به زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

والی گفت: ۸۰ درصد از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان محقق نشده است، این امر سبب شده که ترغیبی از سوی شرکت‌های برای تبدیل به دانش‌بنیان شدن وجود نداشته باشد.

رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس گفت: یکی از گلایه‌ها ارزیابی‌های تلفنی بود که سبب رد شدن شرکت‌ها می‌شد،  باید قدرت چانه‌زنی مدیران استان و نمایندگان بیشتر شود، چون در ارزیابی شرکت‌ها و کارگزاری مربوطه در سال‌های اخیر نسبت به استان فارس با بی‌عدالتی همراه بوده است.

او گفت: استان فارس سهم کمی در مدیریت فناوری کشور دارد، انتظار داریم مجموعه استان کمک کنند تا دستگاه‌های اجرایی از این حالت خارج شوند و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه بیشتر استفاده کنند.

والی گفت: عمده مشکل پردیس به زیرساخت‌های تولیدی مربوط است و به دو ابزار در استان نیاز داریم؛ صندوق‌های فناوری که حامی پروژه‌ها هستند که اکنون حمایت‌ها را از یزد می‌گیریم و دیگری صندوق‌های پژوهش و فناوری که باید توسعه پیدا می‌کرد.

به گفته او، در ۴ سال گذشته در استانداری مخاطب نداشتیم و قانون واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا نمی‌شد، اما اکنون این همت وجود دارد و مسئولان در تلاشند تا منابع و زیرساخت‌ها را ایجاد کنند.

رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس درباره سهم شرکت‌ها در صنعت خودروسازی نیز گفت: صنعت خودروسازی ۲۰۰ قطعه را اعلام نیاز کردند که ۸ تا قطعه انحصارا در استان فارس امکان تولید دارد، اما شرکت‌های خودروسازی قطعه را با چندین واسطه تهیه می‌کنند و حاضر به ارتباط مستقیم با شرکت‌های دانش بنیان نیستند.

والی گفت: شرکت‌های خودروساز اجازه فعالیت و تعامل درست به دانش‌بنیان‌ها نمی‌دهند و واحد‌های صنعتی که در استان فعال هستند باید با واحد‌های فناور قرارداد داشته باشند تا در گذر اتفاقات دچار مشکلاتی نظیر تعطیلی نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.