آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل غیرطبیعی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی با ادعای آنکه اشغال روسیه برای اوکراین خطرناک است گفت سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل غیرطبیعی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای آنکه اشغال شدن اوکراین به دست روسیه بسیار بسیار خطرناک است، اعلام کرد سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل غیرطبیعی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل هشدار داد که سطح تشعشعات چرنوبیل پس از اشغال روسیه هنوز «غیر طبیعی» است.

«رافائل گروسی» مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از حفر سنگر‌ها و خطر قطع برق در یکی از پرتوزاترین سایت‌های جهان مدعی شد: روسیه این نیروگاه را تصرف کرده و این اقدامی بسیار بسیار خطرناک است او ادعا کرد: «میزان تشعشعات، می‌توانم بگویم، غیر طبیعی است و به دلیل جابه‌جایی تجهیزات سنگینی که نیرو‌های روسی به اینجا می‌آوردند، سطوح تشعشعات بالا رفته است.»

منابع غربی مدعی هستند نیرو‌های روسیه در اولین روز حمله این کشور به اوکراین (۲۴ فوریه)، این سایت را تصرف کردند، سربازان اوکراینی را به اسارت گرفتند و کارکنان غیرنظامی را بازداشت کردند. گفته می‌شود این مسئله تا اوایل ماه مارس هم ادامه داشت و باعث نگرانی جهانی درباره نیروگاه چرنوبیل شده بود.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که سربازان روسی ممکن است پس از حفر بسیاری از نقاط سایت و برانگیختن ابر‌های گرد و غبار با خودرو‌های زرهی خود، در معرض تشعشعات قرار گرفته باشند.

در حال حاضر ۶۲ روز از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین گذشته است و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است: «ما نسبت به خطر واقعی وقوع جنگ جهانی سوم هشدار می‌دهیم؛ خطر جنگ هسته‌ای جدی و واقعی و دست‌کم گرفتن آن اشتباه است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار