واقعیت ماجرای تخریب خانه تاریخی در شهر کازرون

رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون گفت: خانه «حاج یدالله رهایی» که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسیده شبانه تخریب شده به گونه‌ای که صبح مردم کازرون نشانی از این خانه ندیدند.

محمدجواد جوکاری گفت: شهرداری طی سالیان گذشته برای انجام پروژه‌های شهری اقدام به تخریب برخی از خانه‌ها کرده است، اما این روند در ۲ سال گذشته به میزانی که ادعا شده نبوده است.

محمدجواد جوکاری گفت: تعداد درست کمتر از ۵ خانه بوده که تعدادی نیز توسط مالکان تخریب شده و خانه رهایی که درباره آن در فضای مجازی مطالبی منتشر شده خانه ای دارای ارزش تاریخی بوده، اما ثبت آثار ملی نشده و توسط مالک تخریب شده است.

به گفته او، برای جلوگیری از اقدامی مشابه این امر تیم کارشناسی برای بررسی منازل تاریخی در این شهر تشکیل شده است.

این مقام مسئول گفت: ۳ هزار خانه بررسی شده و پلاک‌های دارای ارزش تاریخی شناسایی و در یک لیست به دستگاه‌های متولی تحویل شده است.

جوکاری گفت: باید بین بافت فرسوده و بافت تاریخی تفکیک قائل شد، خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار بگیرند باید حفظ و حراست شوند و برای ثبت آن‌ها اقدام کرد، اما همراهی مالکان یکی از ارکان اصلی در این زمینه است.

او گفت: ضلع جنوبی این خانه دارای ارزش تاریخی بوده، اما مالک اقدام به تخریب کرده است، به دلیل تخریب نمی‌توان به صورت دقیق گفت که خانه متعلق به کدام دوره بوده، اما به صورت معمول خانه‌های تاریخی کازرون متعلق به دوران قاجار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون گفت: برای حراست از خانه‌های دارای ارزش تاریخی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، یکی از اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود این است که مالکان متوجه ارزش خانه‌ها شوند و بدانند با بازسازی و تغییر کاربری این خانه‌ها و تبدیل به اقامتگاه یا رستوران سنتی می‌توانند درآمدزایی کنند.

جوکاری گفت: مردم اگر یک نمونه از این مورد را مشاهده کنند ترغیب به حفظ خانه‌های خود می‌شوند، زمانی که چنین نشود مالکان با دلیل ساخت و ساز و کسب درآمد بیشتر اقدام به تخریب خانه‌های خود بدون اطلاع دستگاه‌های مسئول می‌کند.

«یک خانه ارزشمند تاریخی، شبانه در کازرون تخریب شد» عبارتی که در روز‌های اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و این ادعا مطرح است که اگر روند تخریب خانه‌های تاریخی در این شهرستان ادامه یابد چیزی از گذشته کازرون باقی نماند.

منبع: تسنیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار