ساخت سلول های بنیادی انسانی با مواد شیمیایی در چین

دانشمندان چینی موفق شدند با استفاده از مواد شیمیایی سلول های بنیادی انسانی تولید کنند.

دانشمندان چینی با استفاده از مولکول‌های شیمیایی، سلول‌های بدنی انسان را به سلول‌های بنیادی پرتوان تبدیل کرده اند که نسخه‌ای از سلول‌های اولیه جنینی است.

گروهی از محققان به سرپرستی «دنگ هونگ کوی» از دانشگاه پکن از کشف روش برنامه ریزی مجدد شیمیایی سلولی برای اولین بار در تاریخ خبر داد.

پیش از این، اجزای ذاتی یک سلول، از جمله سیتوپلاسم تخم‌ها و فاکتور‌های نسخه برداری، برای برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ها در بافت‌ها یا اندام‌های انسان به سلول‌های بنیادی پرتوانی که می‌توانستند برای تولید انواع سلول‌های دیگر در بدن تکثیر شوند، استفاده می‌شدند.

بر اساس این مطالعه که اخیرا در مجله «نیچر» منتشر شده است، محققان با الهام از چگونگی بازسازی اندام‌ها در حیوانات پایین تری ماند «اپسولوت» نشان داده اند که سلول‌های بدنی بسیار متضاد انسان می‌توانند تغییراتی در پلاستیسیته را تجربه کنند که توسط مولکول‌های شیمیایی خاص ایجاد می‌شود.

آن‌ها سپس موفق شدند گروهی از مواد شیمیایی را شناسایی کنند که به تمایز زدایی سلول‌ها کمک می‌کند و در نهایت سلول‌های بنیادی پرتوانی را تحریک می‌کنند که ویژگی‌های کلیدی سلول‌های بنیادی جنینی را نمایان می‌کنند.

بر اساس این مطالعه، محققان مسیر مولکولی به نام «JNK» را به عنوان یک مانع کلیدی برای برنامه ریزی مجدد شیمیایی شناسایی کردند، که بر این اساس مهار آن برای ایجاد انعطاف پذیری سلول و برنامه‌ای شبیه به بازسازی ضروری است.

دنگ، یکی از نویسندگان مقاله، گفت که برنامه‌ریزی مجدد شیمیایی نسبت به روش‌های شناخته شده قبلی ایمن‌تر، ساده‌تر و آسان‌تر برای استانداردسازی و استفاده بالینی است.

به گفته محققان، این تکنیک می‌تواند به دانش جهانی تبدیل شود تا سلول‌های انسانی را با عملکرد‌های مختلف رشد دهد و امکانات جدیدی را برای درمان بیماری‌های حیاتی فراهم کند.

منبع: عربیک نیوز