دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از حضوری شدن امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور تا تاثیر ۴۰ درصدی معدل در آزمون سراسری ۱۴۰۱

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

دانشگاه ها در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در ادامه می خوانید.

نام نویسی داوطلبان بدون آزمون دکتری در دانشگاه آزاد آغاز شد

نام نویسی بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی از امروز پنج شنبه ۲۵ فروردین آغاز و تا ساعت ۲۴ دوشنبه ۵ اردیبشهت ماه ادامه خواهد داشت.

داوطلبین با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس www.azmoon.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و در صورت داشتن شرایط ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته/محل های درخواستی اقدام کنند.

داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته/محل، کد رهگیری و نسخه چاپی نام نویسی خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.

رتبه نخست قم در رشته زبان‌های خارجی آزمون سراسری

عبدالرسول پورعباس در نشست بررسی تغییرات آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه قم گفت: دانشگاه‌های استان قم علاوه بر جایگاه ارزشمند خود در توسعه آموزش عالی در کشور، سرریز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرها و استان‌های همجوار خود را پذیرش می‌کنند.

وی نرخ قبولی استان قم در مراکز آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی را بین ۱۲/۵ (دوازده و نیم) تا ۱۵/۱ (پانزده و یک دهم) درصد عنوان کرد.

او گفت: رتبه استان قم در پذیرش با آزمون دانشگاه‌ها، در میان استان‌های دیگر هشتم بوده و این بالاتر از نرخ میانگین کشوری است. رتبه استان قم در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نیز سوم است که این نشان‌دهنده عملکرد مناسب اداره کل آموزش و پرورش استان بوده و دستیابی به رتبه‌های بالاتر به راحتی امکان‌پذیر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانش آموزان قمی برای پذیرش در رشته‌های گروه علوم ریاضی رتبه ۱۹، در گروه علوم تجربی رتبه ۱۲، در گروه علوم انسانی رتبه ۸، در گروه هنر رتبه ۲ و در گروه زبان‌های خارجی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) رتبه نخست کشور را به دست آورده‌اند که هرکدام از این موارد نیازمند تحلیل و بررسی است.

وی در مورد رتبه استان قم در پذیرش بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی گفت: استان قم در پذیرش بدون آزمون یا با سوابق تحصیلی در رتبه دوم قرار داشته و ۸ درصد از کل کشور بالاتر است.

در استان قم ۲۳ موسسه و دانشگاه ۴۰ رشته کارشناسی ارشد را ارائه می‌کنند.

او گفت: در سال ۱۴۰۰ از میان ۶۸۲۱ داوطلب قمی در آزمون کارشناسی ارشد ، ۲۴۸۵ نفر در این مقطع پذیرش شده‌اند.

در استان قم ۹ موسسه و دانشگاه ۳۳ رشته در مقطع دکترا ارائه می‌کنند.

او گفت: در کل کشور ۲۴۲ رشته دکترا وجود دارد و در سال ۱۴۰۰ از میان ۲۲۸۵ داوطلب قمی، ۱۹۶ نفر در این مقطع پذیرش شده‌اند.

تمام امتحانات دانشگاه پیام نور حضوری می‌شوند

طبق اطلاعیه مرکز سنجش و آزمون دانشگاه پیام نور، تمام دانشجویان دانشگاه پیام نور در همه مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری باید مطابق برنامه امتحانی خود، در موعد مقرر در جلسه آزمون حضور یابند.

عبدالرسول پورعباس گفت: در کنکور امسال تاثیر معدل ۴۰ درصد است؛ در حالی که سال گذشته این تاثیر ۳۰ درصد بود.

به گفته وی در کنکور رشته ریاضی، دفترچه اول که در اختیار داوطلبین قرار می‌گیرد ۷۵ دقیقه زمان دارد.

او گفت: دفترچه اختصاصی داوطلبین ریاضی نیز ۸۰ دقیقه زمان خواهد داشت و با تغییراتی که در این دفترچه‌ها به وجود آمده است، داوطلبین با آرامش کار خود را انجام می‌دهند.

دفترچه سوم هم شامل ۲ سری سوال فیزیک و شیمی است که پس از پایان دفترچه دوم در اختیار داوطلبین قرار می‌گیرد.

با اعلام وی دفترچه داوطلبین تجربی مانند رشته ریاضی شامل ۳ دفترچه جداگانه است.

او گفت: تغییر در سهمیه‌ها به امسال نخواهد رسید و هنوز تصمیم جدیدی در این باره گرفته نشده است. آزمون امسال مانند سال گذشته برگزار خواهد شد.

در سال‌های گذشته ۵ دفترچه و ۵ پاسخنامه بود؛ اما امسال این عدد به ۱۴ رسیده است.

پورعباس گفت: طبیعتا این دفترچه‌ها برای سازمان هزینه بیشتری دارند و امیدواریم این هزینه تامین شود. نتایج آزمون سال ۱۴۰۱ نیز تا پایان شهریور اعلام خواهد شد. سوالات آزمون‌های امسال محتوایی هستند و به صورت تصادفی از کتب درسی انتخاب می‌شوند.

بیشترین تعداد شرکت کننده در رشته تجربی و‌ کمترین داوطلب در رشته ریاضی ثبت نام کرده اند.

دانشگاه شریف در مقطع دکتری، دانشجوی بدون آزمون می‌پذیرد

دانشگاه صنعتی شریف در جهت حمایت از استعداد‌های درخشان و در چـارچوب ضـوابط وزارت علـوم، تحقیقـات و فناوری از میان دانش آموختگان ممتاز دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور، تعداد محدودی دانشـجو در مقطـع دکتری برای شروع به تحصیل در نیمسال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به صورت بدون آزمون می‌پذیرد.

متقاضیان می‌توانند تا تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، درخواست و مدارک خود را به صـورت الکترونیکی بـــه آدرس https://admission.edu.sharif.edu ارسال کنند.

شرایط عمومی برای پذیرش درخواست به این شرح است:

داشتن مدرک کارشناسی در رشته مرتبط، با معدل حداقل ۱۶، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط یا گواهی فراغـت از تحصـیل تـا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ بـرای دانشـجویان شاغل به تحصیل کارشناسی ارشد با معدل حداقل ۱۷ بدون نمره پایان نامه

بر اساس تاکید دانشگاه مدارک دوره‌های مجازی، نیمه حضوری یا غیر حضوری برای ورودی بدون آزمـون، مـورد پـذیرش نخواهنـد بود. فقط پرونده فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دو سال اخیر قابل بررسی است.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده عبارت اند از تصویر کارنامه کارشناسی، تصویر کارنامه کارشناسی ارشد، یک نسخه کامل از مقالات چاپ شده یا پذیرفته شده در مجلات، همراه با نامـه پـذیرش (حـداکثر ۲ عـدد مقاله مجله قابل محاسبه است.)، یک نسخه از مقالات ارائه شده در کنفرانس‌های معتبر، همراه با نامه ارائه (حداکثر دو عدد مقاله کنفـرانس قابل محاسبه است.)، تصویرگواهی‌های افتخارات علمی و سوابق پژوهشی معتبر و تصویر مدرک زبان (به پذیرفته شدگان فرصت داده می‌شود ظرف مدت یـک نیمسـال مـدرک زبـان مـورد قبول دانشگاه را به اداره پذیرش ارائه دهند.)

هزینه ثبت نام در دکترای بدون آزمون مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است و به صورت اینترنتی در مرحلـه نهایی از طریق سایت مذکور پرداخت خواهد شد.

بر اساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف این موارد در پذیرش دانشجویان امتیاز محسوب می‌شوند:

گواهی رتبه آزمون سراسری کارشناسی (زیر ۱۰۰)، گواهی رتبه آزمون سراسری کارشناسی ارشد (اول تا سوم در رشته)، گواهی رتبه‌های تحصیلی اول تا سوم (دوره کارشناسی در رشته مربوطه)، گواهی رتبه‌های تحصیلی اول تا سوم (دوره کارشناسی ارشد در رشته مربوطه)، گواهی رتبه اول تا سوم در المپیاد‌های دانشجویی، گواهی مدال طلای کشوری یا مدال‌های طلا، نقره و برنز بینالمللی در المپیاد‌های دانش آموزی، گواهی رتبه اول جشنواره خوارزمی جوان، گواهی رتبه اول تا سوم جشنواره بین المللی خوارزمی، گواهی مدال یا رتبه در مسابقات علمی بینالمللی معتبر (مورد تایید وزارت علوم)، برگزیدگان مسابقات معتبر علمی بینالمللی تیمی سخت افزاری و نرم افزاری و سایر دستاورد‌های علمی – پژوهشی به تشخیص کمیته تخصصی مربوطه در دانشگاه.

دانشجویان دانشگاه شریف نیازی به تهیه گواهی‌های رتبه یا گواهی فراغت از تحصیل ندارند. داوطلبان فقط می توانند در یک رشته درخواست بدهند؛ در غیر این صورت از هر دو رشته لغـو درخواسـت انجام خواهد شد.

پذیرش نهایی دانش آموختگان منوط به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان سنجش آموزش کشور) خواهد بود.

پذیرش بدون آزمون امتیازی است که در چارچوب مقررات به متقاضیانی با شرایط برجسته اعطا می‌شود و نه حقی که مورد مطالبه باشد. از این رو، متقاضیان امکان اعتراض نسبت به معیار‌ها و نحوه ارزیابی دانشگاه برای معرفی پذیرفته شدگان را ندارند. به مدارک ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد.

در صورت مشاهده هرگونه عدم صداقت در درج اطلاعات داوطلب، درخواست وی ملغی و عواقب آن به عهده داوطلب خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار