امضای معاهده امنیتی چین با جزایر سلیمان

وزارت خارجه چین اعلام کرد که با کشور جزایر سلیمان معاهده امنیتی امضاء کرده است.

چین روز سه شنبه اعلام کرد با کشور جزایر سلیمان معاهده امنیتی امضاء کرده است؛ اقدامی که نگرانی‌های آمریکا و متحدان آن، استرالیا و نیوزیلند را درباره نفوذ روزافزون چین در منطقه‌ای که از دیر باز تحت سیطره آن‌ها بوده است، افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری در پکن به خبرنگاران گفت سند چارچوب این معاهده توسط وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و جرمیا مانیلی، وزیر امور خارجه کشور جزایر سلیمان امضاء شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «پس از تصویب دولت‌های چین و جزایر سلیمان، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و جرمیا مانیلی، وزیر امور خارجه کشور جزایر سلیمان به نمایندگی از دو کشور به تازگی به صورت رسمی سند چارچوب این معاهده را با موضوع همکاری امنیتی بین دولت‌های چین و جزایر سلیمان امضاء کرده اند.»

ون بین درباره اینکه این سند کجا و دقیقاً در چه زمانی امضاء شده است، توضیح نداد.

کانبرا نگران است این معاهده که جزئیات آن منتشر نشده است، گامی رو به جلو در جهت حضور نظامی چین در فاصله کمتر از ۲ هزار کیلومتری استرالیا باشد.

پیش از این در روز سه شنبه، جزایر سلیمان اعلام کرده بود مقامات چینی ماه آینده برای امضای توافقنامه‌های همکاری راهی این کشور می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار