حیدری مطرح کرد

تنظیم منابع مالی اتاق بازرگانی بدون کسب اجازه از هیئت عالی نظارت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قانون فعلی اتاق بازرگانی بر اساس منفعت اشخاص خاصی شکل گرفته است.

بیست و ششم اسفند پارسال، با حکم قطعی دادگاه تجدید نظر تهران انتخابات سال ۹۷ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی باطل شد و پرونده تخلفات صورت گرفته در این مورد، همچنان از سوی دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

مجلس شورای اسلامی نیز سی ام فروردین امسال، با تحقیق و تفحص‌ از عملکرد مالی اتاق بازرگانی موافقت کرده؛ در همین رابطه آقای شهریار حیدری نماینده مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به سوالات زیر پاسخ داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا درآمدها و هزینه‌های اتاق بازرگانی شفاف است؟

 آقای حیدری: عدم شفافیت‌های درآمد‌های اتاق بازرگانی، نگرانی اصلی مجلس است که منجر به تحقیق و تفحص شده؛ منابع مالی را بدون اجازه هیئت عالی نظارت به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در راستای منافع افراد و گروه‌های خاص تعریف می‌شود.

بحث بر میزان هزینه‌های اتاق بازرگانی نیست، بلکه بر سر درآمدهای آن است که طبق قانون باید درآمدهای بالایی داشته باشند. موضوع عدم تحقق منابع به مبلغی بیش از هزار میلیارد تومان و عدم شفافیت و پاسخگویی در عملکرد اتاق بازرگانی است.


بیشتر بخوانید:


باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد اتاق بازرگانی به چه صورت است؟

آقای حیدری: اثرگذاری اتاق بازرگانی بر مسائل کشور، فقط ایجاد رانت برای افراد خاص و تبدیل تاجر به پیله ور بوده که بیانگر عملکرد ضعیف آن است. ایران باید نهایت تعامل را با کشور عراق داشته باشد؛ اما به علت عملکرد ضعیف اتاق بازرگانی، کمترین میزان تعامل را با کشور عراق و سایر کشورهای همسایه و فرامنطقه‌ای داریم و این، آسیب جدی است که اتاق ایران به اقتصاد، تعامل با کشورهای دیگر و توسعه تجارت و روابط اقتصادی وارد کرده است.

سوالات بسیار زیادی در مورد اتاق بازرگانی مطرح است که اسناد همگی آن‌ها موجود است. انتظار داشتیم نهادهای نظارتی به ویژه دستگاه قضایی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور، زودتر از مجلس به این موضوع ورود کنند.

مجلس بیش از یک سال است که از تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی را آغاز کرده و حدود ۵۰ نماینده، پیگیر این موضوع تحقیق و تفحص هستند و باید قانون را در این مورد به صورتی تنظیم کرد که ساختار اتاق بازرگانی ایران اصلاح شود تا شاهد چنین  فساد‌هایی در اقتصاد نباشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در انتخابات اعضای اتاق بازرگانی چه تخلفی صورت گرفته است؟ 

 آقای حیدری: در نحوه انتخاب اعضای اتاق بازرگانی در استان‌ها که در نهایت منجر به انتخاب اعضای اتاق بازرگانی ایران می‌شود، به صورتی است که هرسال کارت‌هایی صادر می‌کنند و نگه می‌دارند تا هنگام انتخابات، افراد خاصی با همین کارت‌ها انتخاب شوند.

بسیاری از استان‌ها درگیر ابطال انتخابات اتاق‌های استانی هستند؛ انتخابات اتاق بازرگانی ایران نیز، در سال ۹۷ ابطال شده و روند قضایی اعم از بررسی اولیه و تجدیدنظر، تمام شده  و باید منتظر اجرای احکام باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: قانون جدید نوشته شده برای مدیریت اتاق  بازرگانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

 آقای حیدری: قانون جدید برای اصلاح قانون موجود که بر اساس منفعت اشخاص و افراد است و نظارتی بر آن نیست، تهیه شده است. ایده مجلس در اصلاح قانون، ایجاد شافیفت و توانمندی است که منجر به اقتصاد سالم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر وزیر صنعت حکم ابطال انتخابات سال ۹۷  اتاق بازرگانی را اجرا نکند، مجلس چه رویکردی را در پیش می‌گیرد؟

 آقای حیدری: زمانی که روند قانونی در مورد ابطال انتخابات طی شده باشد، دستگاه مربوطه باید قانون را اجرا کند؛ در غیر این صورت، آسیبش به وزارت مربوطه برخواهد گشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار