پای دلالان به کامیون‌های اسقاطی هم باز شد

حضور دلالان و واسطه‌ها در حوزه خرید و فروش کامیون‌های اسقاطی، مشکلاتی را در مسیر نوسازی ناوگان برای کامیون‌داران ایجاد کرده است.

 بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل و از رده خارج کردن کامیون های فرسوده از چندین سال گذشته مطرح بوده اما اجرای آن تاکنون با مشکلاتی همراه بوده است.

واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی و زیر ۳ سال ساخت از اوایل بهار ۱۳۹۹ آغاز شد اما با گذشت یک سال و نیم از اجرا، به دلیل پیچیدگی‌های آئین نامه واردات این نوع کامیون که در ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های ۵ ساله ذکر شده است، فرآیند ترخیص ۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون دست دومی که ثبت سفارش شده بود، با وقفه مواجه شد و تاکنون تنها یک هزار دستگاه ترخیص شده است.

اواخر شهریور ماه امسال بود که دادستانی تهران به این موضوع ورود کرد و خواستار تسریع در ترخیص کامیون‌های دپو شده در گمرکات شهریار که بخش مهمی از کامیون‌های وارداتی در آن قرار داشتند، شد و دستورات لازم در این خصوص را به دستگاه‌های ذی ربط از جمله گمرک و سازمان راهداری ابلاغ کرد.

بعد از گذشت مدتی بخشی از این مشکلات کاهش یافت و روند ترخیص سرعت گرفت. اما به تازگی شاهد ایجاد مشکل جدیدی در این حوزه هستیم که اعتراض کامیون‌داران را به دنبال داشته است. 

قیمت کامیون های  اسقاطی از ۲۰۰ میلیون به یک میلیارد تومان رسید

 یکی از کامیون‌داران معترض می‌گوید: دو سال پیش در طرح واردات کامیون های اروپایی سه ساله ثبت  کرده ایم و در همان زمان قیمت یک کامیون اسقاطی ۲۰۰ میلیون تومان بود اما هم اکنون که کامیون ما ترخیص شده قیمت آن به یک میلیارد تومان رسیده است.

او  گفت: ما یک سال پیش کامیون خود را فروخته ایم و دلالان هم  آن زمان کامیون های اسقاطی ۵۰ ساله را به قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده اند اما  اکنون که برای واردات باید کامیون فرسوده ارائه دهیم، شرکت های واسطه‌ای این کامیون ها را به قیمت یک میلیارد تومان به ما می فروشند.

یکی دیگر از کامیون‌داران هم گفت: دولت قرار بود اسقاط را براساس هر تن ۱۲ میلیون تومان  انجام دهد اما هم اکنون این اقدام را هم دولت به فراموشی سپرده و بازار کامیون به دست چند نفر دلال افتاده که باعث ایجاد مشکلاتی برای کامیون‌داران شده است.

دلالان کامیون های اسقاطی را به چندین نفر فروخته اند

 یکی دیگر از کامیون داران می گوید:  قیمت یک کامیون که قرار بود ۲ میلیارد باشد هم اکنون به ۳ میلیارد تومان رسیده و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که این شرکت ها کامیون های اسقاطی را به چندین نفر فروخته اند که خود باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای ما شده است.

 فیروز خدایی رییس کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور گفت: مشکل سوخت کامیون داران هنوز به قوت خود باقی است و با وجود آنکه پیش از این معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی وعده افزایش نرخ تعرفه و کرایه ها را تا پایان فروردین ماه داده بود اما هنوز نرخ کرایه ها تغییری نکرده است .

به گفته او ،  کامیون داران با مشکلات تامین لاستیک و قطعات یدکی همچنین اسقاط کامیون های فرسوده  مواجه هستند و تاکنون مسئولان این بخش اقدامی در این حوزه انجام نداده اند. 

 قیمت کامیون های اسقاطی سه برابر شد

احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور هم می گوید: اعتراض کامیون داران به دلیل بی برنامگی و ناهماهنگی متولیان امر نوسازی کامیون بوده است. در بحث نوسازی کامیون‌ها باید اولین شرط معرفی ناوگان فرسوده باشد، اما بسیاری از خریداران کامیون‌های وارداتی اروپایی سه ساله ناوگان خود را تحویل گرفته اند، هم اکنون در اسقاط کامیون خود با مشکل مواجه شده اند.

به گفته او، بسیاری از این کامیون داران از ماه‌های پیش خودرو خود را ترخیص کرده اند، اما با توجه به آنکه برای تحویل این خودرو‌ها باید یک کامیون فرسوده و اسقاطی را معرفی و از رده خارج کنند این خریداران به مشکل برخورده اند چراکه باید مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان برای این خودور‌ها هزینه کنند.

کریمی می‌گوید: تاکنون چندین بار این مشکل را با سازمان راهداری و دستگاه‌های متولی مطرح کرده ایم و امیدوار هستیم هرچه سریعتر این مشکل پیگیری و حل شود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های کامیون داران گفت: قیمت کامیون های اسقاطی که پیش از این ۳۰۰ میلیون تومان بود هم اکنون به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده که این موضوع باعث اعتراض کامیون داران شده است.

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای باید پیش از ترخیص این کامیون ها  و در ابتدای فرآیند ترخیص اقدامات لازم برای اسقاط این کامیون ها را انجام می داد و اجازه ورود شرکت ها و واسطه گران اسقاط را نمی داد.

پیشنهاد سازمان راهداری برای حل مشکل کامیون‌داران

 سازمان راهداری هم در این خصوص اعلام کرده که اعتصاب  و تجمع کامیون داران به اتمام رسیده است و این سازمان یک پیشنهاد در خصوص حل مشکل کامیون داران و تامین ناوگان اسقاط به وزیر راه وشهرسازی ارائه کرده که مورد موافقت وزیر قرار گرفته است  اما این  پیشنهاد باید در  هیات دولت تصویب شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۶:۴۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوب اره زنجیری بخرید این پاها را قطع کنید. اگر خودتان سهم ندارید جلویشان را بگیرید. ایت الله خلخالی کجایی که یادت بخیر مرد یکی قاضی خلخالی یکی. حکم را اجرا میکرد نه با بخشنامه. وقتی جرم مشهوده مجرم هم حاضر ایستاده زل زده تو چشات از کی میترسی؟ از کی نمیترسی؟ تقاص باید متناسب با جرم باشه تا بازدارنده باشه وقتی تقاص سبکتر از جرم باشه معلومه که کی پرتقال میفروشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
خود تحریمی
Iran (Islamic Republic of)
سید مرحومین
۱۴:۱۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
۸۰ در صد مشکل اقتصادی ایران مدیریتی و ربطی به تحریم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید کامیون را به راننده تحویل دهند تا به دلال و شرایطی فراهم کنند تا راننده بتواند اقساط خرید کامیون را پرداخت کند.دولت محترم دست دلالان را قطع کند و خودش به این عرصه ورود کند و هر زمان دولت کاری را به بخش خصوصی واگذار کرده است ایشان خون مردم را توی شیشه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما یچیزی نام ببر که دست دلال توش نباشه تواین مملکت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه زمانی دلار گران میشد میگفتند تقصیر دلال ها و مردم است
پس چطور نزدیک انتخابات و بعد آن فورا کنترل می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین حرف حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
این تحریم ها نیستند که قشری را از پا در میارن

اینکه قشری از پا در میاد به خاطر اینکه قشر متوسط را فدای منافع ملی کردن این که. جامعه و قشر متوسط آسیب میبیند

چرا همیشه قشر متوسط فدای منافع ملی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا باید همیشه قشر متوسط فدای منافع ملی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
تاچندوقت دیگه فکر کنم کسی بمیره اول بیفته دست دلالان جیگر وکلیه هاش دربیارن بفروشن جای گوشت بعدبقیه اش بدن به خانواده..اخه توی مملکت ما چه دلال نداره . روغن خوراکی از بازار جمع میکنن میره مرزافغانستان وپاکستان .سوخت قاچاق میشه ارد
قاچاق میشه.بعدش مرزهم مرزبان داره مورچه تکان بخوره مرزبانان غیور زدنش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه چی میشه دلال و حباب پس دولت در کشور چه کاره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
این نتیجه حماقت در تصمیم گیری مدیران هست وقتی وسایل حمل ونقل اینقدر گران میشوند بار اونهاهم کرایه چند برابری میخورد در نتیجه هر محصولی که به دست مصرف کننده میرسد چندین برابر میشود
هم برای وسایل نقلیه هم برای مسکن و خیلی چیزها جایگزین هست ولی برای جان وروان ادمی جایگزینی نیست
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۹:۱۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
کامیون شده8/000/000/000میلیارد مسعولین هنوز خواب هستن همش میگن دلال
چرا ماشین صد میلیونی شده دو میلیارد از کجا اب میخوره این تورم چند صد درصدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
وطنم ای شکوه پا برجا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
خب چرا مردم را بازیچه خودتون میکنید واقعا این دلال ها رانت و رابطه نداشتن که تونستن این کارا رو راحت انجام بدم،
Iran (Islamic Republic of)
واقعیت بگویید
۱۱:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
عزیزم کدام دلال متاسفانه حواست نیست نوشته ۶ هزار کامیون وارد شد ولی هزارتا ترخیص کردن چی ربطی به دلال دارد ، دلال واسطه بین خریدار و فروشنده سرمایه گذار نیست و بعد از انجام معامله حد اکثر نیم در صد سود میبره و قیمت خرید و فروش فروشنده و خریدار و کف بازار تعین میکنه نه دلال
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۰۷:۳۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام بهتر است جهت جلوگیری از مشکل بوجود آمده وزارت راه ابتدا از شرکت‌ها وارد کننده معرفی خودرو اسقاط را بخواهد وسپس مجوز ثبت سفارش کامیون 3سال کارکرد رابدهد تا انشاله هدف طرح که نوسازی کامیونهای فرسوده است اتفاق بیفتد تا اینکه مجوز واردات را به دارنده کامیون فرسوده بدهد که هر شخصی که متقاضی واردات است آن خودرو را بخرد واقدام به اسقاط ونوسازی آن بنماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
این کامیون‌های دود زا باید و عقب مانده و نیم قرن گذشته و فرسوده باید از رده خارج شوند و شرکتهای بزرگ همچون شرکت نفت و سایر شرکتهای دولتی باید از خود شروع کنند و این ناوگان فرسوده را سریعا نوسازی کنند که نوسازی نکردن این ناوگان خود خیانت بزرگی است زیرا هم سوخت فراوان هدر میدهند و هم دودزا و قدیمی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرگ بر هر چی دلاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام خدمت همه عزیزان در باشگاه خبرنگاران جوان ، لطفا به عرض دست اندرکاران سازمان حمل و نقل جاده ای برسانید ما رانندگان حرفه ای در بخش حمل و نقل جاده ای که برای صاحب ماشینها کار میکنیم تعدادمون کاملا مشخص هست چرا این کامیونها را به ما واگذار نمیکنند که هم بیمه گذار تامین اجتماعی هستیم و هم کارت هوشمند فعالیت حرفه ای داریم تا ما هم سر و سامان بگیریم چرا کامیونها را به عده ای واگذار میکنند که فعال در این حوزه نیستند و در بخش حمل و نقل هیچ گونه فعالیتی ندارند ، رانندگان فعال را هم تامین اجتماعی بر اساس بیمه ای که مربوط به رانندگان هست میتواند مشخص کند و هم سازمان حمل و نقل بر اساس کارت هوشمندشان میتواند مشخص کند لطفا به داد ما هم برسید تا ما هم بعد از چندین سال نوکری برای صاحب ماشینها با حقوق ناچیز بتوانیم صاحب ماشین بشویم.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۵۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید صنف فعال داشته باشید صنف ازتون حمایت کند. همتون با هم باشید گروه تشکیل بدید ،صنف تشکیل بدید بعد مطالبه گری کنید
آخرین اخبار