سایبان مهر و امید با ایجاد طرح توانمندسازی کودکان‌کار در مشهد

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: از ابتدای طرح «سایه بان مهر» ۱۰۲۸ کودک کار از چهارراه‌ها و میادین شهر شناسایی شده اند و برنامه‌های گوناگون توانمندسازی در حال انجام است.

نیره عابدین‌زاده گفت: برنامه‌های گوناگون توانمندسازی از جمله روان درمانی، آموزش، مهارت آموزی و اشتغال پایدار اعضای خانواده از اقداماتی است که در این باره در حال انجام است.

او گفت: درباره کودکان کار برنامه منسجمی در مشهد شروع شد و شکل گرفت. و آن را اجرا کردیم که بتوانیم بعد از شناسایی و غربال کودک وارد مرحله توانمندسازی کودک شویم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در این طرح قرار است کاری کنیم تا کودک به راحتی از خانواده اش جدا نشود، مگر در وضعیتی که احساس شود ماندن کودک در خانواده برای او خطرساز است. در تلاشیم که با محور قراردادن محیط خانواده، کودک در این محیط باقی بماند تا سال‌های اول زندگی اش را کودکی کند.

عابدین‌زاده گفت: در آن زمان برخی دستگاه‌ها وظایف خود را دقیق و درست انجام نمی‌دادند و متأسفانه هنوز هم برخی مشکلات در این زمینه وجود دارد.

او گفت: ظرفیت خدمات دولتی ابلاغی از تهران برای کودکان کار در مشهد بسیار کمتر از آن چیزی است که وجود دارد. به عنوان مثال سالانه در مشهد برای دویست کودک امکانات در اختیار قرار می‌گیرد، درحالی‌که تعداد کودکان کار در مشهد آن هم فقط در سر چهارراه‌ها و میادین به بیش از هزار نفر می‌رسد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: اکنون برای موضوع آموزش کودکان کار دو مجموعه خصوصی وارد میدان شده اند. این دو مجموعه ادامه آموزش کودکان بازمانده از تحصیل را بر عهده گرفتند.

عابدین‌زاده گفت: تعدادی از بچه‌ها آموزش فنی وحرفه‌ای دریافت می‌کنند، تعدادی زیر چتر حمایت آموزش بخش خصوصی قراردارند و گروهی از کودکان مرحله درمان خود یا خانواده شان را می‌گذرانند.

او گفت: در سال ۱۴۰۱ به ثبات مدل درباره موضوع کودکان کار رسیدیم. امیدواریم بتوانیم با همراهی مردم علت کار کودک را شناسایی و رفع کنیم. امسال دستگاه‌ها باید پاسخی برای کودکان کار جمع آوری شده سال قبل داشته باشند. بدین معنا که توضیح دهند چه کرده اند تا این کودک به مسیر زندگی طبیعی خود برگردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.