اجتناب از خام‌فروشی و تمرکز بر دانش‌بنیان‌ها

مدیرکل توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال جدید سیاست‌های دولت برای تقویت صادرات ۹ گروه کالای با ارزش افزوده بیشتر از ۲ هزار دلار در تن متمرکز می‌شود.

میرابوطالب بدری گفت: بنا داریم تا در سال جدید نقشه راه توسعه صادرات را متکی بر تولید و اقتصاد دانش‌بنیان بازطراحی کنیم که برای این منظور ۲ محور در نظر گرفتیم و در محور اول بنا داریم از صادرات سنتی به سمت صادرات کالا‌های جدید روی بیاوریم و سبد صادراتی خود را متنوع کنیم.

بدری می گوید محور دوم کار ما در سال جدید سوق دادن صادرات به سوی کالا‌های با ارزش افزوده بالا و اجتناب از خام‌فروشی است. در حال حاضر ارزش یک‌تن کالای صادراتی ما به طور متوسط در ۲۰ سال گذشته ۴۰۰ دلار بوده که حتی در ۲ سال اخیر به ۳۲۰ دلار هم رسیده است.

۱۰۰۰ کالای صادراتی با ارزش بیشتر از ۲ هزار دلار در تن شناسایی شد

مدیرکل دفتر توسعه صادرات صنایع و معادن سازمان توسعه تجارت می گوید  ۸ هزار قلم کالای صادراتی کشور بر اساس ارزش دسته بندی شده است. از این میان آن دسته از کالا‌های صادراتی که ارزش یک تن از صادرات آن‌ها بیشتر از ۲ هزار دلار است را شناسایی کردیم که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ کالای صادراتی با ارزش صادرات بیشتر از ۲ هزار دلار در تن به دست آمد.

بدری می گوید گونه‌های کالایی با ارزش افزوده بالای ۲ هزار دلار که شناسایی کردیم، شامل ۹ گروه هستند که از آن جمله به ماشین‌آلات مکانیکی و الکترونیکی، محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، خودرو و قطعات خودرو می‌توان اشاره کرد؛ بنابراین در سال جدید سیاست‌های دولت برای تقویت صادرات این ۹ گروه کالای با ارزش افزوده بیشتر از ۲ هزار دلار متمرکز می‌شود.

به گفته وی البته این سیاست به این معنا نیست که گروه‌های دیگر کالایی که در حال حاضر برای مملکت ارزآور هستند را کنار بگذاریم. ولی با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید دانش‌بنیان تمرکز ما بر روی جهت دادن صادرات ما به سوی این نوع کالا‌ها خواهد بود.

بدری می گوید در همین راستا با صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تفاهم‌نامه‌ای‌ها را به امضا رساندیم تا با بازدید از کارخانه‌های مختلف محصولات دانش‌بنیان مستعد برای صادرات را شناسایی و از طریق اعطای تسهیلات مختلف به صادراتی شدن این محصولات کمک کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.