ابوترابی فرد: نگاه مدیران عوض نشود، اقتصاد دانش بنیان نمی‌شود

خطیب نماز جمعه تهران گفت: مدیران کشورند که نظام اقتصادی کشور را هدایت می‌کنند و اگر نگاهشان متحول نشود، اقتصاد ایران دانش بنیان نمی‌شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد گفت: آن روز که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت آسان به دست می‌آید ذخایر بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و موجب رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی و تورم کشور و معضلات کلیدی می‌شود و در آن سال بازار داخلی به بازار کالاهای خارجی تبدیل شده و تولیدات داخلی با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند در حالی که راه برون‌رفت از این تنگناها اقتصاد و مدیریت دانش‌پایه است.

گفتنی است، مفهوم اقتصاد دانش بنیان نام سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌هایی دانش محور است. در این نوع اقتصاد، دانش خلق ثروت می‌کند، نه منابع طبیعی یا نیروی انسانی سادهو عنصر کلیدی، سرمایه و دارایی‌های فکری است، نه مخازن فراوان نفت و گاز.

خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان محصول اندیشه و تفکر و علم است گفت:‌ نیروی کار عالم تحصیل‌کرده و ماهر رکن کلیدی این اقتصاد است که او توانایی یادگیری مداوم و بکارگیری مهارت برای خلق ثروت از دانش را دارد. ایران اسلامی در این حوزه از ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است. امروز ۱۴ میلیون جوان تحصیل‌کرده در اختیار داریم که محصول کار نظام آموزشی کشور در چهار دهه اخیر است.

هم‌اکنون تعداد شرکت‌های دانش بنیان به بیش از ۶ هزار و ششصد شرکت رسیده که بیشترین حجم از این کسب و کار‌ها به دانش‌بنیان‌های تولیدی نوع دو یا همان صنعتی اختصاص یافته، به صورتی که تعداد آن‌ها برابر با ۳ هزار و ۵۰۳ شرکت است.

این حجم از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنایع و ۱۴ میلیون نیروی انسانی تحصیل کرده فرصت خوبی است تا به گفته چندی پیشِ رهبر انقلاب و  رئیس جمهور ، با همکاری همه مدیران و شرکت‌های دانش بنیان، جلوی مافیای واردات بی رویه گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار