هشدار پلیس در مورد ترفند «پانزی» کلاهبرداران

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان در خصوص ترفند «پانزی» کلاهبرداران به شهروندان هشدار داد.

سرهنگ یدالله حسن پور گفت: در ترفند «پانزی»، افرادی با هویت نامعلوم و یا اسامی مستعار، تحت عنوان شرکت‌های سرمایه گذاری با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و یا تبلیغات چهره به چهره با دادن قول سود‌های نجومی و تضمینی، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان به خصوص افراد ناآگاه و ساده لوح می‌کنند. 

به گفته او فعالیت این گونه شرکت‌ها به هیج وجه شفاف نبوده است و آن ها هیچ گونه توضیحی به سرمایه گذاران خود (افراد جذب شده) نمی‌دهند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان می‌گوید: این شرکت‌ها، فاقد مکان خاصی هستند و آدرس‌های اعلامی آن ها برای تبلیغاتخود در شبکه‌های اجتماعی کاملا بی اساس است و صحت ندارد و از طرفی هیچ گونه مجوزی از سوی سازمان‌های دولتی برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

به گفته او این شرکت‌ها هیچ گونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته و سود‌های پرداختی به سرمایه گذاران قدیمی را از طریق دریافت پول از سرمایه گذاران مورد غفلت شده جدید جذب می‌کنند و عمر فعالیت آن‌ها تا زمانی است که افراد ناآگاه سرمایه گذار به اندازه کافی وجود داشته باشند و از میزان کلاهبرداری و پول به دست آورده راضی باشند.

این مقام انتظامی گفت: فعالیت این گروه‌های به اصطلاح فعال اقتصادی؛ ولی در واقع کلاهبردار و شیاد، شامل: چهار مرحله‌ تبلیغات فریبنده به هر نحو ممکن در فضای واقعی یا مجازی، کسب و جذب سرمایه افراد سرمایه گذار ناآگاه و ساده لوح، پرداخت سود از پول اعضای جدید به منظور جلب اعتماد و جذب سرمایه گذار جدید به سرمایه گذاران قدیمی و در نهایت کلاهبرداری و فرار است.

او می گوید: چند نشانه از فعالیت این گونه کلاهبرداران را که به طرح «پانزی» معروف است، می‌توان، پرداخت سود‌های نجومی و تضمین شده، معلوم نبودن هویت گردانندگان، شفاف نبون فعالیت ها، نبود اطلاعات تماس یا آدرس دفاتر محل فعالیت، روش‌های عجیب دریافت پول و نداشتن مجوز‌های قانونی دانست.

سرهنگ حسن پور از شهروندان خواست: قبل از فعالیت در هر حوزه‌ای، خصوصا در فضای مجازی، نسبت به مطالعه و افزایش دانش و آگاهی خود در خصوص موضوع مربوطه اقدام کنند و تنها به ظاهر مطالب پیرامون مجوز‌ها و نظارت مراکز معتبر برای کسب و کار‌های اینترنتی اکتفا نکنند و حتما برای راستی آزمایی به صورت مستقیم از این مراکز و درباره این وب سایت‌ها اعتبارسنجی کنند و به تبلیغات وسوسه انگیر و غیرمنطقی شک کنند و تحقیقات گسترده‌ای برای اطمینان از صحت این تبلیغات انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.