باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد

بهار قرآن در شهر گل و گلاب

کاشانی‌ها با برگزاری ۴۰۰ محفل مردمی قرآن کریم در روز‌ها و شب‌های ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی را قرآنی سپری می‌کنند.

کاشان را به شهر عالمان، حکیمان، محدثان، فقیهان، متکلمان و مفسران قرآنی می‌شناسند؛ ملامحسن فیض کاشانی صاحب تفسیر صافی، قطب راوندی، ملا فتح الله بن شکرالله کاشانى صاحب تفسیر کبیر «منهج الصّادقین فى إلزام المخالفین» وآیت الله سید حسین مناقب عالمی که در ۱۴ سالگی و با حفظ روزی یک جزء در ماه رمضان حافظ قرآن شد شماری از چهره‌های قرآنی این دیار هستند.

به این نام‌ها باید نام استاد محمد فراهتی قرآن پژوهی که حتی مبارزات انقلابی را در قالب جلسات قرآن و ادعیه تبیین کرد، آیت الله میرسید علی یثربی و شیخ علی آقا نجفی کاشانی نیز اشاره کرد.

فعالیت ۱۰ موسسه قرآنی و ۱۷ خانه قرآن
حجت الاسلام مهدی بصیرتی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۱۰ موسسه قرآنی و ۱۷ خانه قرآن شهری و روستایی در روستا‌های چهار بخش کاشان و با مجوز اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فعالیت می‌کنند.

او گفت: بیشتر جلسات و فعالیت‌های قرآنی در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، مجازی برگزار شد؛ اما امسال محافل قرآنی با تغییر شرایط همه گیری کرونا، با حضور مردم و البته رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برپا می‌شود.

به گفته رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، این شهرستان، با برگزاری بیش از ۴۰۰ محفل محلی و خانگی قرآن در حسینیه‌ها و مساجد، یکی از قطب‌های برگزاری مردمی محافل قرآنی ماه مبارک رمضان در کشور است.

حجت الاسلام بصیرتی می‌گوید: به همت هیئت یا زهرا (س) منطقه فین، امسال محافل قرآنی کاشان با محفل «بهار در بهار» در مسجد جامع فین و حضور دو قاری برجسته کشوری استاد صداقت و غلام‌نژاد به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند.

به گفته او در شب‌های ماه مبارک رمضان، یک ساعت پس از افطار، محافل جزءخوانی قرآن کریم در بوستان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، کانون‌های فرهنگی و قرآنی، موسسات قرآنی و فرهنگسرای معراج برگزار می‌شود.

مساجد در ماه رمضان

محافل قرآنی و تفسیر ویژه بانوان

برگزاری دو محفل قرآنی «دورهمی شب‌های رمضان» با جزءخوانی و مناجات خوانی در میدان امام حسین (ع) و «ضیافت الهی، رمضان مهدوی» با تفسیر و مناجات خوانی برنامه‌های ویژه بانوان کاشانی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، دیگر برنامه‌های قرآنی را به این شرح اعلام می‌کند: محفل «بهار قرآن در بهار طبیعت» با حضور استاد غلامی از آستان قدس رضوی در بلوار شهید صنعتکار، «شب‌های آسمانی» در مسجد عطا بخشی خیابان ملا حبیب الله شریف و محفل جزءخوانی شبانه در آستان حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال، محفل قرآنی مسجد باب الحوائج با تفسیر حجت الاسلام حسین بنایی، محفل قرآنی مسجد درب فین و پایگاه ملامحسن فیض کاشانی همراه با تفسیر حجت الاسلام اسلامی تبار امام جمعه موقت کاشان، محفل قرآنی مسجد خاتم الانبیا مسکن مهر، محفل انس با قرآن ویژه نوجوانان مسجد المهدی از مجالسی است که با محوریت قرآن کریم در حال برگزاری است.

قران خوانی ماه رمضان

دل روشنی  برنامه ویژه قرآنی شهرداری کاشان
محمد حسین واحدیان رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، گفت: جشنواره دل روشنی به منظور تقویت روحیه معنوی در سیمای شهر به همت فرهنگسرای علامه فیض کاشانی و به مناسبت ماه ضیافت الهی، در حال برگزاری است.

او معتقد است برگزاری جشنواره «دل روشنی» سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان با اجرای ۱۱ برنامه متنوع در محلات، بوستان‌ها، فرهنگسرا‌ها و خانه‌های فرهنگ از نقاط عطف برنامه‌های قرآنی کاشان در ماه مبارک رمضان است.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، ماهستان معرفت، کوی رمضان، دعوت، جشنواره قرآنی سفره رمضان، در پناه قرآنیم، شب‌های قرآنی و تفسیر، ورزش و سلامتی در ماه خدا، کارگاه سلامت روزه بگیریم، محفل نیکان (ویژه بانوان)، ورزش از افطار تا سحر و شب‌های قرآنی قصه گویی و ایستگاه نقاشی کودکان برنامه‌های جشنواره «دل روشنی» است.

برگزاری جلسات تفسیر با اعزام ۱۰۰ مفسر و مبلغ قرآنی

سید عبدالرضا تولیت مسئول دارالقرآن اداره تبلیغات اسلامی کاشان گفت: برگزاری جلسات قرآنی با رویکرد انس با معانی، مفاهیم، ترجمه و تفسیرامسال در دستور کار بوده و به همین منظور بیش از ۱۰۰ روحانی و مفسر قرآنی برای تبلیغ به روستا‌های اطراف کاشان اعزام شده اند.

به گفته او  جلسات تفسیر قرآن با حضور ائمه جمعه و جماعات همراه با ارائه مباحث مرتبط با قرائت، رعایت تجوید، روخوانی و تدبر قرآن با همکاری ستاد تفسیر قرآن پس از اقامه نماز در مساجد، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

مسئول دارالقرآن اداره تبلیغات اسلامی کاشان می‌گوید: ستاد تفسیر قرآن، دومین سال پیاپی نشست استادان تفسیر قرآن کریم را عصر‌ها یک ساعت قبل از افطار در حسینیه حضرت علی اکبر (ع) برگزار می‌کند.

کاشان بیش از هزار حافظ کل قرآن کریم دارد که یکی از آنان مصطفی اصفهانیان است که رتبه اول مسابقات بین المللی در رشته حفظ کل قرآن کریم را در سال۹۷ برای کشورمان به ارمغان آورد.

گزارش از حرمت سادات متولی

برچسب ها: ماه رمضان ، ختم قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.