در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

انتشار لیست ابربدهکاران بانک‌های خصوصی از هفته آینده

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: هفته آینده اطلاعات اولیه لیست ابربدهکاران بانک‌های خصوصی منتشر می‌شود و به مرور تکمیل خواهد شد.

سید عباس حسینی معاون امور بانکی بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص انتشار لیست ابربدهکاران بانکی پاسخ داد:

ضرورت اصلاح نظام بانکی و فرمان ۵ ماده‌ای رئیس جمهور چیست؟

حسینی: در کمتر از دو روز از فرمان رئیس جمهور جلساتی را در وزارت اقتصاد با حضور مدیران تابع وزارتخانه برگزار کردیم و ماحصل آن این جلسه این گونه شد که بیش از ۲۰۳ هزار نفر با مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در دو ماه پایان سال در مجموعه خودمان بتوانیم تسهیلات خرد را پرداخت کنیم.

اولین فرمان رئیس جمهور در دو ماه پایان سال انجام شد و در ادامه شبکه بانکی کشور پیگیر ماجرا است.

چرا وزارت اقتصاد به موضوع انتشار فهرست بدهکاران بانکی ورود پیدا کرد؟

حسینی: دومین بحثی که رئیس جمهور مطرح کردند بحث عودت سود مازادی است که احتمالاً به بخشی از تولیدکنندگان و مردم داده شده است، در آنجا بخشنامه شده اگر شبکه بانکی هر سودی و هر مبلغ مازاد بر مصوبه شورای پول و اعتبار دریافت کرد بدون شکایت مردم مراجعه کنند تا شبکه بانکی پول مردم را برگرداند.

سومین فرمان رئیس جمهور این بود که جلوگیری از تملک واحد‌های تولیدی توسط شبکه بانکی اتفاق بیفتد، فرمان دیگر رئیس جمهور این بود که مقررات بانکی مورد بازنگری قرار بگیرد. پنجمین فرمان که بحث امروز است بحث افشای بدحسابان بانکی بود.

برای اولین بار بانک‌های دولتی در نیمه دوم سال گذشته با استقرار دولت جدید تمامی صورت‌های مالی بانک‌های دولتی و خصوصی شده که زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت می‌کنند بر کدال سازمان بورس افشا شد و صورت‌های مالی سال ۹۸ و ۹۹ اعلام عمومی شد.مردم در سراسر کشور و دنیا صورت‌های مالی بانک‌ها را به راحتی می‌توانند دنبال کنند.

رئیس‌جمهور در فروردین ماه دوباره تاکید بر این موضوع داشتند که اسامی بدحسابان بانکی اعلام شود و همچنین وزیر اقتصاد و امور دارایی بر روی موضوع پافشاری داشت. در شبکه بانکی زیر مجموعه وزارت اقتصاد و امور دارایی افشای اسامی بدهکاران مطرح شد که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار هستند و در سرفصل‌های مطالبات مشکوک الوصول بانک‌ها ثبت شده است.

مشکوک الوصول شامل آن دسته از تسهیلاتی می‌شود که حدود ۱۸ ماه از تاریخ اقساط گذشته باشد و پرداخت صورت نگرفته باشد و در این سرفصل بر اساس استاندارد‌ها و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی ابلاغ می‌کند، بانک‌ها موظف هستند آن دسته از تسهیلاتی که اقساط شان را دریافت نکرده اند در یکی از سرفصل‌ها نگهداری شود و متناسب با هر فصل نسبت به پیگیری وصول اقدام شود.

ما در آغاز راه برای شفافیت در نظام بانکی هستیم، با اراده رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی این گام شروع شده است. در تاریخ بانکداری ایران سابقه ندارد که اسامی بدهکاران بانکی اعلام شود ما امروز شروع به انتشار کردیم.

برای اولین بار این امکان را فراهم کرده‌ایم آن هم بدون مصوبه قانونی و با تاکیداتی که نظام و دولت بر شفافیت دارد باید شروع به فضاسازی کنیم تا امکان برقراری شفافیت بیشتر در نظام بانکی فراهم شود تا چرخش مالی را در نظام تسهیل کنیم.

هر سه ماه یکبار باید اسامی ابربدهکاران بانکی اعلام شود در این فهرست چه اطلاعاتی باید مد نظر قرار بگیرد؟

حسینی: برای بانک‌های دولتی ضوابط ناظر بر شفافیت حداقل اطلاعات شفافیت روابط بانکی را داشتیم، بانک های دولتی با توجه به ماهیت دولتی بودنشان از انتشار اطلاعات پرهیز می کردند.

حسب دستور وزیر اقتصاد در شهریور سال گذشته صورت های مالی و یادداشت های همراه تمامی بانک‌های دولتی بر کدال بورس گذاشته شد و در صورت‌های مالی اسامی بدهکاران وجود دارد و سررسید ها و وضعیت بانک ها مشخص است.

وزارت اقتصاد و دارایی بر شفافیت و انتشار صورت‌های مالی و تمام فعالیت‌های زیر مجموعه خود تاکید دارد. آنچه که در قانون امسال مجلس تصویب کرد  این است که بانک مرکزی موظف است براساس اطلاعات خود و سامانه‌هایی که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند لیست را منتشر کند این تکلیف قانونی است.

در ادامه صادقی  مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی به  سوال پاسخ داد.

اطلاعات اولیه لیست بدهکاران بانک‌های خصوصی چه زمانی منتشر می شود؟

صادقی:هفته آینده اطلاعات اولیه لیست (ابربدهکاران) بانک‌های خصوصی منتشر خواهد شد و به مرور تکمیل می‌شود.

چرا پراکندگی اطلاعات در لیست‌های بانک‌ها وجود دارد؟

صادقی: حسب الزامی که در قانون بودجه آمده وجود ،این اطلاعات بر اساس مبالغ خواهد بود ،تمامی بانک‌ها اطلاعاتشان تکمیل شده است آنهایی که خصوصی و دولتی هستند تمامی این ها بر اساس تسهیلات و تعهداتی که شورای پول و اعتبار تعریف کرده، اطلاعاتشان احصا می‌شود و در سایت بانک مرکزی افشا می‌شود. اینگونه نیست که مبلغی را نخواهیم عنوان کنیم ، مبالغ به همراه تمامی اطلاعات خواهد بود.

به صورت فصلی اطلاعات باید منتشر شود یعنی بعد از فصلی که تمام می‌شود اطلاعات آن فصل را منتشر کنیم. ما می‌خواهیم یک گام پیش بگذاریم، هفته آینده اطلاعات اولیه بانک‌های خصوصی را منتشر می‌کنیم و به مرور تکمیل می‌شود و از تیر ماه تمام آنها را منتشر خواهیم کرد که بر مبنای قانونی خواهد بود که وجود دارد.

در راستای شفاف‌سازی تسهیلات تعهدات کلان که در قانون بودجه آمده ممکن است ذی نفعی تسهیلات را گرفته باشد و البته بازپرداخت هم داشته باشد. بابت تسهیلات تعهدات کلان دو حالت وجود دارد، کسانی که تسهیلات را دریافت کردند و به عنوان بدهکارانی هستند که مطالباتشان غیرجاری شده، قطعاً بانک مرکزی از قبل برخوردها را داشته است و با انتشار اسامی قطعاً شرایط بهبود پیدا خواهد کرد. اتفاق بزرگی بعد از سال ها صورت گرفته که در راستای شفاف‌سازی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار