وحدت شیعه و سنی در برابر ضدانقلاب

پروژه رسانه‌های فارسی زبان معاند برای سوءاستفاده دینی از حادثه تروریستی اخیر در مشهد، به شکست انجامید.

همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان (روز شانزدهم فروردین‌ماه) سه طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم (ص) در حرم امام‌رضا (ع) ازسوی فردی با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند. براساس گزارش روابط‌عمومی آستان قدس رضوی، با هوشیاری زائران و تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر، ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. چندی بعد از انتشار این خبر، خبر شهادت حجت‌الاسلام اصلانی بیرون آمد و موجی از احساسات را برانگیخت. ورای این حادثه، جریان مشکوکی در داخل و خارج از کشور کوشیدند حمله رخ‌داده را انتقام‌جویی اهل‌سنت از ایران و شیعیان نشان بدهند.

روز سه‌شنبه هفته جاری، سه نفر روحانی در حرم مطهر امام‌رضا (ع) هدف حمله یک ضارب قرار گرفتند که در همان روز یکی از این سه به نام حجت‌الاسلام محمد اصلانی به‌دلیل شدت جراحات به شهادت رسید. روز پنجشنبه ۱۸ فروردین نیز حجت‌الاسلام دارایی، دیگر فرد روحانی حادثه‌دیده در حرم رضوی، در بیمارستان به شهادت رسید. پس از وقوع حادثه در روز سوم ماه مبارک رمضان، گمانه‌زنی‌ها درباره هویت ضارب و انگیزه اصلی او به موضوع داغ رسانه‌ای و مجازی تبدیل شد.

فرماندار مشهد در این رابطه گفت که این فرد تحت‌تاثیر تفکرات تکفیری حمله تروریستی در حرم رضوی را مرتکب شده است. استاندار خراسان‌رضوی نیز از برنامه‌ریزی قبلی برای حمله به این سه روحانی خبر داد. سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای پیرامون این ماجرا تاکید کرد که با توجه به حساسیت‌های موجود این پرونده، تا روشن شدن نقاط تاریک موضوع از گمانه‌زنی‌های بی‌اساس پرهیز شود. رییس‌جمهور نیز به وزارت اطلاعات دستور داد به‌سرعت تمامی عوامل موثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی کرده و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

موج‌سواری ضد انقلاب بر تفاوت‌های قومی و مذهبی در میان اخبار و اظهارات رسمی، جریان ضدانقلاب هم سعی کرد از واقعه حرم امام رضا (ع)

بهره‌برداری لازم جهت موج‌سواری بر تفاوت‌های مذهبی را انجام داده و چنین القا کند که به شهادت رسیدن دو روحانی، در واقع نوعی انتقامجویی برنامه‌ریزی‌شده ازسوی اهل‌سنت بوده است. با نگاه کوتاه به تیتر‌ها و گزیده اخبار رسانه‌های ضدانقلاب می‌شود خط رسانه‌ای تفرقه‌افکنانه ایشان را متوجه شد. تلویزیون ایران‌اینترنشنال وابسته به عربستان‌سعودی درباره حادثه تروریستی در حرم امام‌رضا (ع) نوشت: «این حمله در حالی است که دو روز پیش، دو طلبه اهل‌سنت در محله چای بوئین‌شهر گنبدکاووس در استان گلستان کشته شدند». ایندیپندنت فارسی وابسته به عربستان‌سعودی نیز در ادبیاتی مشابه نوشت: «سه روز پس از کشته شدن دو روحانی اهل سنت در گنبدکاووس، دو روحانی دیگر در مشهد با چاقو مورد حمله قرار گرفتند». رادیو فردا نیز نوشت: «حمله سه روز پس از کشته شدن دو روحانی اهل سنت در گنبدکاووس صورت گرفته است». ضدانقلاب در شرایطی تلاش می‌کند حادثه تروریستی در حرم امام‌رضا (ع) را به انتقامجویی مذهبی در واکنش به واقعه اخیر در گنبدکاووس نسبت بدهد که حیدر آسیابی، رییس‌کل دادگستری گلستان چندی پیش در گفت‌وگویی با صداوسیما تصریح کرد که «فعلا اظهارنظر درباره انگیزه قاتلان از وقوع قتل زود است و باید تحقیقات تکمیل و سپس اعلام شود».

بیداری مهاجران افغانستان در مشهد

همانطور که مشاهده می‌شود سناریوی خبری ضدانقلاب، معطوف به جریحه‌دارکردن احساسات مذهبی و تحریک اهل سنت ضد نظام طراحی شده است. علاوه‌بر تلاش برای ایجاد شکاف میان شیعه و سنی، خط دیگر رسانه‌های ضدانقلاب معطوف به نامناسب تصویرکردن شرایط مهاجران افغانستانی در ایران و عقده‌گشایی آن‌ها از طریق روش‌های تروریستی بود. هر دو خط یعنی ایجاد شکاف میان شیعه و سنی و نامناسب جلوه دادن شرایط افغان‌ها در ایران البته با هوشیاری مردم اهل سنت و مهاجران افغانستانی (به‌خصوص در مشهد) راه به جایی نبرد.

یکی از جلوه‌های بیداری مهاجران افغانستانی در ایران که موجب شکست پروژه خبری ضدانقلاب شد، خود را در حضور پررنگ ایشان در مراسم تشییع حجت‌الاسلام اصلانی، یکی از شهدای حادثه تروریستی در حرم امام‌رضا نشان داد. مهاجران افغانستانی در این مراسم پلاکارد‌هایی با مضامین همچون «ما دو همسایه، هم حامی، هم بیداریم؛ حرمت شادی هم حرمت غم را داریم»، «دو ملت بزرگ ایران و افغانستان؛ فاتحان خراسانی بیت‌المقدس‌اند» و «ای آمریکای نادان این را به خود بفهمان؛ افغانستان و ایران دو ملت مسلمان‌اند» را حمل کردند که نشان از بیداری آن‌ها نسبت‌به نقشه‌های شوم اتاق‌های فکر استکبار علیه وحدت مردم در ایران داشت.

یک نفر از رزمندگان فاطمیون ملت افغانستان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگویی با تسنیم، با اشاره به جانفشانی مردم افغانستانی در دفاع از اهل‌بیت در بحران‌های منطقه‌ای سال‌های اخیر تصریح کرد: «از شروع مبارزات انقلابی تاکنون در همه مراحل انقلاب پابه‌پای ملت ایران بوده است؛ به‌طوری‌که در دفاع‌مقدس سه‌هزار شهید مهاجر افغانستانی تقدیم انقلاب کرده‌اند و همچنین در قضیه دفاع از حرمین شریفین اهل‌بیت (ع) در سوریه پابه‌پای برادران ایرانی خود شهید و جانباز تقدیم اسلام کرده‌اند و الحمدلله اقدام یک فرد تکفیری نمی‌تواند خدشه‌ای به این برادری و همراهی وارد کند».

بیداری علمای اهل سنت در سراسر کشور

علاوه‌بر هوشیاری مهاجران افغانستانی، علمای سنی و مجموعه‌های منسوب به اهل سنت در نقاط مختلف کشور نیز با صدور بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در حرم امام رضا (ع)، خواستار سعه صدر هموطنان اهل سنت برای نقش برآب کردن نقشه‌های ضدانقلاب شدند؛ برای نمونه، امام‌جمعه اهل‌سنت عسلویه در اظهاراتی تصریح کرد: «شهادت و زخمی شدن مظلومانه روحانیون در حرم مطهر امام‌رضا (ع) و آن هم در ماه مبارک رمضان ماه رحمت و نزول قرآن را به‌شدت محکوم است و این امر شنیع از اسلام و تعالیم آن به دور است و قطعا این اقدام از نقشه‌های دشمن برای تفرقه بین شیعه و سنی است».

امام‌جمعه موقت اهل سنت شهر کنگان و عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور نیز با اشاره به نقش حادثه حرم امام‌رضا (ع) بر وحدت بیش از پیش اهل سنت و شیعه تاکید کرد: «شکی نیست که این جرایم و فجایع از نقشه‌ها و دسیسه‌های دشمنان اسلام است و از آنجایی که وحدت و اخوت در ایران اسلامی استوار و پابرجاست و روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود آن‌ها می‌خواهند این اخوت و برادری را تضعیف کنند و این جرایم مسلمانان جهان به‌ویژه شیعه و اهل‌سنت در ایران اسلامی آگاه‌تر می‌گرداند».

منبع: روزنامه صبح نو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار