دو کشور یک ملت؛ محکومیت اقدام تروریستی در حرم رضوی + فیلم

طلاب، علما و مقامات افغانستان اقدام تروریستی در حرم رضوی را محکوم کردندو این اقدام را در جهت تفرقه افکنی و اقدامی تکفیری خواندند.

دو کشور ایران و افغانستان به عنوان یک ملت، دارای مشترکات فراوان هستند. 

طلاب افغانستانی مقیم ولایت خراسان رضوی با صدور بیانیه ای، حادثه تروریستی در حرم مطهر امام رضا (ع) که به شهادت یک روحانی جهادگر منجر شد را محکوم کردند.متن این بیانیه به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

 من المومنین رجال صدقوا ماعاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

خبر دردناک عروج ملکوتی و شهادت طلاب جهادگر در صحن حرم مطهر رضوی قلب های ما را مالامال درد و اندوه ساخت.

مطمئنا دست استکبار و ایادی آن ها در منطقه عامل اصلی این حادثه است تا بین امت اسلامی تفرقه و دو دستگی ایجاد کند و از همه مهمتر مایه بدبینی نسبت به مهاجرین مظلوم افغانستانی گردد.

طلاب افغانستانی مقیم خراسان ضمن همدردی با خانواده شهدای روحانی، این حادثه اسفناک را به شدت محکوم می کنیم و از عاملان آن با هر عنوانی که داشته باشند، برائت می جوییم.

گفتنی است که مبلغین جهادگر افغانستانی در عرصه های مختلف فرهنگی و تبلیغی در حاشیه شهر دوشادوش طلاب جمهوری اسلامی ایران سالهاست با این سفاکان خونریز دست و پنجه نرم میکنند همانگونه که بارها امتحان خود را در صحنه های دفاع مقدس و دفاع از حرم پس داده اند.

از ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مسئولان محترم تقاضا می کنیم ضمن ریشه یابی عوامل این حادثه تروریستی آن در داخل و خارج کشور، حساب این افراد را از سایر مهاجرین جدا نمایند تا خدای ناکرده عده ای فرصت طلب دست به اقدامات احساسی علیه مهاجرین مظلوم نزنند.

از سویی دیگر عالمان سُنی و شیعه در ایران و افغانستان با انتشار بیانیه‌هایی این روی‌داد را اقدام تروریستی دانسته و محکوم کرده‌اند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز با نشر پیامی در واکنش به این روی‌داد آن‌را یک عمل تروریستی خوانده و این حمله را کار عنصرهای افراطی و تکفیری عنوان کرده است.

سید مجاهد، فعال حوزه‌ مهاجرین در ایران و کارگردان تلویزیون می‌‌گوید که ‏چنین حمله‌ای در ۲۵ سال اخیر و پس از انفجار ‎حرم رضوی بی‌سابقه است. او در توییتی نگاشته که هم‌زمانی چنین حمله‌ای با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته‌ مجاهد «‏امثال این ضارب در سال‌های اخیر ده‌ها مسجد و مرکز شیعیان در افغانستان را منفجر کردند و خون هزاران شیعه را به زمین ریختند حالا و هم‌زمان با حکومت طالبان نوبت صدور این‌ها به منطقه است.»

از سوی دیگر علی رضا قزوه، شاعر و نویسنده‌ ایرانی نیز در توییتی گفته است: ‏‏‎«حمله یک تبعه تکفیری افغانستانی اُزبیک‌تبار به سه روحانی در حرم امام رضا صد در صد در اتاق فکر مشترک امریکا، عربستان و اسرائیل طراحی شده است.»

قزوه گفت: ‏‎«این روی‌داد به دو منظور، یکی رد مرز کردن ایران نسبت به مهاجران به‌خصوص قوم هزاره و شیعه بوده است و دیگر نیت پلید این حمله تخریب رابطه کابل – تهران است.»

این در حالی‌ست که روز گذشته ‏سه روحانی ایرانی از سوی یک نوجوان در حرم امام رضا در مشهد با چاقو مورد حمله قرار گرفته بود.

‏تاکنون به گونه‌ رسمی در مورد هویت این نوجوان چیزی گفته نشده است. 

در این روی‌داد دو تَن از روحانیون زخم برداشته و یک تَن شهید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار