۶۵ درصد از حجم سد‌های استان اردبیل خالی است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد از حجم کل سد‌های استان خالی است و باید در مدیریت مصرف آب توجه ویژه‌ای شود.

رضا غفاری با اشاره به آخرین وضعیت ذخایر سد‌های استان نسبت به سال گذشته گفت: در حال حاضر حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب در پشت سد‌های استان آب جمع شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به افزایش ۴ درصدی رواناب‌ها در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: در ۳ ماهه انتهایی سال گذشته بارش‌های مطلوبی در استان به وقوع پیوست و با گرم شدن دمای هوا در در روز‌های اخیر و ذوب برف‌های موجود، رواناب رودخانه‌ها و به تبع آن ورودی به سد‌ها روند افزایشی را نشان می‌دهد.

غفاری می‌گوید: علیرغم وجود افزایش ورودی‌های همچنان کسری مخازن سد‌های بزرگ استان محسوس بوده و این آورد در صورت تداوم تنها بخشی از اختلاف مخازن را می‌تواند جبران کند.

او گفت: در سال گذشته بدلیل خشکسالی به وجود آمده و همچنین بالا رفتن دمای هوا و به تبع آن افزایش مصارف در بخش‌های مختلف، ذخایر آبی استان در پشت سد‌ها به حداقل موجود خود رسید و علی رغم بارش‌های اخیر هنوز کسری موجود در پشت سد‌ها جبران نشده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به زارعین بالادست مخازن سد‌ها توصیه می‌شود قبل از شروع فصل بهره برداری از انحراف و برداشت آب مازاد بر حقابه خودداری نمایند تا آبگیری سد‌ها برای جوابگویی به مردم شریف استان انجام گردد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.