چالش های موج سفرهای نوروزی در مشهد

پس از ۲ سال محدودیت و ممنوعیت تردد و سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا، بار دیگر سفرهای زیارتی در مشهد رونق گرفت.

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، هر فردی که یک شب در مقصد سفر خود اقامت کند، گردشگر محسوب می‌شود و از این منظر "اقامت" رکن و مشخصه اصلی سفر و گردشگری است در عین حال که حمل و نقل، بهداشت، امنیت، مسیر دسترسی و جاده نیز از اهمیت انکارناپذیر و مهمی برخوردار است.

پس از گذشت ۲ سال از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن و به تبع این شرایط توقف سفر‌های نوروزی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، در نوروز ۱۴۰۱ و با توجه به فراگیری واکسیناسیون همگانی و نیز کاهش شیوع بیماری، بار دیگر شاهد رونق سفر‌های نوروزی و اوج گیری سفر به شهر مشهد و خراسان رضوی بودیم.

کسب آمادگی برای میزبانی از زائران نوروزی اگرچه از ماه‌ها قبل و در فضایی مملو از تردید به دلیل نبود  امکان پیش بینی نسبت به موج شیوع بیماری آغاز شده بود، اما با بهبود شرایط، تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رفت که زائر و مسافر از این سفر ناراضی و بدون دریافت خدمات مقتضی برنگردد. هرچند از نگاه کارشناسان حوزه گردشگری، بعد از ۲ سال رکود در این بخش، بروز چالش و نقص در این زمینه امری طبیعی و قابل پیش بینی می‌تواند باشد.


بیشتر بخوانید


این ۲ سال با کمرنگ شدن و گاه توقف کامل سفر، چالش ها، آسیب‌ها و خسارات فراوانی گریبانگیر واحد‌های اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه مسافر‌ها شد؛ چالش‌هایی که کمترین و البته مهمترین آن را توقف درآمد و از دست دادن نیرو‌های متخصص و باتجربه در این عرصه به عنوان ارزشمندترین سرمایه یک واحد اقامتی می‌توان برشمرد.

در عین حال آماده سازی واحد‌های اقامتی در سه سطح دائم، موقت و اضطراری در قالب کمیته اسکان ستاد تسهیلات خدمات سفر از ۲ ماه قبل از فروردین امسال در دستور جدی کار قرار گرفت و آماده سازی واحد‌های اقامتی، به‌روزرسانی و تقویت استاندارد‌های این واحد‌ها با اولویت و جدیت به همراه نظارت دستگاه متولی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع دستی آغاز شد.

در این میان ورود میلیونی زائران، اگرچه تا قبل از آغاز سال نو، که هنوز شرایط کشور و استان از نظر شیوع ویروس کرونا قدری شکننده و در نوعی برزخ به سر می‌برد، به رغم تجربه طولانی سال‌های گذشته مشهد و خراسان رضوی برای میزبانی، در روز‌های اولیه با قدری شوک و هیجان همراه بود که البته با همکاری، همدلی و به کارگیری تلاش و توان همه جانبه دستگاهها، مدیریت شد.

این در حالی بود که تورم و گرانی کالا و البته تفاوت نرخ‌های اقامت از ۲ سال قبل از آن قدری موجب تاثیر منفی بر انتخاب محل اقامت از سوی زائران شد و همین امر که تا قبل از آن یکی از نگرانی‌های مسئولان استان بود، موجب شد شمار اندکی از زائران و مسافران دیرتر به فکر مکان اقامت و استقرار در آن بیفتند.

البته نبود رزرو قبلی محل اقامت به عنوان یکی از اصول اولیه سفر از دیگر مسائلی بود که در نوروز امسال در مشهد به خوبی به چشم می‌خورد، زیرا مسافر نحوه سفر را با حساسیت و برآورد هزینه و سایر موارد موثر انتخاب می‌کند، اما معمولا به رزرو محل اقامت و استراحت بی توجه است.

موج سنگین اقامت زائران نوروزی در مشهد/ بحرانی که مدیریت شد
در چنین شرایطی بود که مدیریت بحران در روز‌های اولیه تعطیلات نوروزی، که شدت سرما هم بر بغرنج شدن مسأله افزوده بود، موجب شد تا به خوبی وضعیت مدیریت شود و در کنار افزایش راهنمایی و هدایت مسافران، ورود ظرفیت‌های جدید اقامتی راهگشای مسافران و زائران شود.

تغییرات مهندسی سفر در مشهد

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در ۲ سال گذشته مشهد به دلیل نبود میزبانی از زائران اندکی دچار از دست دادن برخی توانمندی‌های خود شده بود، البته حجم مسافر ورودی طی تعطیلات نوروز امسال به مراتب بیشتر از پیش بینی‌های صورت گرفته بود.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد گفت: باید توجه داشت که امسال مهندسی سفر در مشهد تغییرات معناداری پیدا کرده که در حال بررسی این تغییرات و اعلام رسمی نتایج مربوطه هستیم.

او گفت: مدت زمان ماندگاری مسافر، زمان ورود و ترک مشهد از جمله محور‌های دچار تغییر در تعطیلات نوروز امسال بود.

مجموعه تاسیسات گردشگری و اقامتی در کنار دستگاههای خدمت رسان در خراسان رضوی و مشهد بعد از ۲ سال توقف نسبی سفر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحمل خسارات سنگین ناشی از این امر بار دیگر با تمام قوا وارد میدان خدمت به زائران شده اند تا میزبان حضور گرم عاشقان زیارت و سیاحت باشند.

بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار زائر و مسافر از روز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) تا پایان ۱۳ فروردین‌  به مشهد وارد شده‌اند.


منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.