درآمد بی‌سابقه روسیه از صادرات انرژی در بحبوحه جنگ اوکراین

رسانه‌های غربی تایید کردند با وجود درگیری اوکراین و تحریم‌های بسیار غرب علیه روسیه، این کشور موفق شده درآمد بی‌سابقه‌ای از صادرات انرژی بدست بیاورد.

بلومبرگ تاکید کرد در صورتی که مشتریان اصلی نفت و گاز روسیه، واردات انرژی از این کشور را ممنوع نکنند، مسکو از صادرات انرژی، درآمد بی سابقه به دست خواهد آورد که به ۳۲۱ میلیارد دلار می‌رسد.

بلومبرگ مازاد پرداخت‌های روسیه را با وجود فشار تحریم‌های کشور‌های غربی، چشمگیر توصیف کرد. بنیاد بین المللی اموال عمومی مازاد تراز پرداخت‌های روسیه را ۲۴۰ میلیارد دلار پیش بینی کرد.

صادرات گاز روسیه به اروپا که از خاک اوکراین عبور می‌کند، شرایط پایداری داشته است. هم اکنون روزانه ۱۰۸ میلیون مترمکعب گاز هر روز از این خط لوله‌ها صادر می‌شود که تقریبا نزدیک حداکثر مقداری است که گازپروم با اوکراین برای آن، قرارداد امضا کرده است.

همچنین در پی تشدید بحران میان روسیه و اوکراین و فشار دولت مسکو برای خرید گاز و فرآورده‌های نفتی این کشور به روبل، بسیاری پیش بینی کرده اند اروپا در ماه‌های آینده با بحرانی جدی در زمینه سوخت و انرژی مواجه خواهد شد.

پس از ۵ اسفند، زمانی که روسیه حمله خود را علیه اوکراین آغاز کرد، قیمت انرژی به شدت افزایش یافت و به سطوحی رسید که از سال ۲۰۰۸ مشاهده نشده بود. اگرچه این وضعیت تا حدودی تثبیت شده، اما قیمت‌ها همچنان نسبت به اواخر ماه فوریه بالاتر است و هزینه‌های زندگی را برای خانوار‌ها و مشاغل اروپایی افزایش می‌دهد.

«کریستین لیندنر» وزیر دارایی آلمان نیز با اشاره به کاهش رشد و افزایش قیمت‌ها تاکید کرد که جنگ اوکراین همه اروپایی‌ها را فقیرتر می‌کند، زیرا باید برای انرژی وارداتی هزینه بیشتری بپردازیم. وضعیت فعلی در اقتصاد ملی این کشور نگرانی‌های جدی را برایش ایجاد کرده است و دولت برای جلوگیری از تهدید به رکود تورمی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار