در صورت اجرایی شدن در سال ۱۴۰۰

سرشماری به روش سنتی ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت

رئیس مرکز آمار گفت: اجرای سرشماری به روش جدید ثبتی‌مبنا، موجب کاهش هزینه‌ها و ارتقای کارایی و بهره‌وری در نظام آماری می‌شود.

آقای جواد حسین زاده گفت: سرشماری ثبتی مبنا نوعی سرشماری است که در آن، اطلاعات مربوط به واحد‌های آماری (افراد یا واحد‌های مسکونی) به جای مراجعه حضوری به آن‌ها و انجام عملیات میدانی، بر اساس ثبت‌های آماری حاصل می‌شود.

او می‌گوید، در سرشماری ثبتی‌مبنا، مراجعات مکرر مأموران آمارگیر به افراد و خانوار‌ها مورد نیاز نخواهد بود و با استفاده از ریزداده‌های اداری، نرخ بی‌پاسخی سوالات کاهش یافته و دقت آمار‌های ارائه شده افزایش می‌یابد. در واقع سرشماری ثبتی‌مبنا یک تصویر لحظه‌ای از جمعیت نیست و دارای پویایی است که اطلاعات آن همواره در طول زمان بروزرسانی شده و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی آمار، تاکنون سرشماری‌ها با شیوه سنتی یعنی مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسشنامه بر اساس اظهار پاسخگو انجام می‌شد که پیچیده و هزینه‌بر بود. در این روش، یک تصویر لحظه‌ای از جمعیت کشور به دست می‌آید؛ اما با افزایش جمعیت کشور‌ها، تقاضا‌های آماریِ کاربران و سیاستگذاران در خصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق‌تر و در فواصل زمانی کمتر به ویژه در چارچوب نظام‌های مدرن، از یک سو و از سوی دیگر سنگین بودن و مشکلات اجرای سرشماری‌ها به روش سنتی، کشور‌ها به سمت روش‌های بهینه‌تر انجام سرشماری پیش می‌روند.

آقای حسین زاده گفت: از جمله مزایای اجرای سرشماری به روش ثبتی‌مبنا، کاهش هزینه‌ها، ارتقای کارایی و بهره‌وری، ارتقای دقت و کیفیت اطلاعات، توسعه دولت الکترونیک و یکپارچه‌سازی و اعمال استاندارد‌ها بر روی داده‌ها و اطلاعات در گردش بین دستگاه‌های اجرایی، توسعه خدمات الکترونیک، در نظام آماری است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، هماهنگی بین دستگاه‌های تولیدکننده آمار جمعیت، با اجرای سرشماری به روش ثبتی‌مبنا و بهره‌گیری از نتایج آن موجب می‌شود تا آمار‌های گوناگونی که در حوزه جمعیت از منابع مختلف ثبتی و سرشماری‌ها ارائه می‌شود، از هماهنگی و انطباق بیشتر برخوردار شده و برخی ناهماهنگی‌های موجود در شاخص‌ها و نماگر‌های کلان جمعیتی برطرف شود.

برآورد‌های به عمل آمده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در صورت اجرای سرشماری سال ۱۴۰۰، هزینه اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سنتی، بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که انجام سرشماری‌های ثبتی‌مبنا سبب کاهش این هزینه‌ها خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار