مسکو: زمینه نشست سران روسیه و اوکراین آماده نیست

مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد که مذاکرات صلح با اوکراین به اندازه کافی برای نشست سران دو کشور پیشرفت نکرده است.

به گزارش «رویترز»، روسیه روز یکشنبه اعلام کرد مذاکرات صلح با اوکراین به اندازه کافی برای نشست رهبران پیشرفت نکرده و موضع مسکو درباره وضعیت کریمه و دونباس بی تغییر باقی مانده است.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده ارشد روسیه در تلگرام نوشت: «پیش نویس این توافقنامه برای ارائه به جلسه آماده نیست و من بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌کنم: موضع روسیه در قبال کریمه و دونباس بی تغییر باقی می‌ماند.»

دو طرف از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ ماه فوریه، گفتگو‌های دوره‌ای برگزار کرده اند، اما هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و آن‌ها درباره مسئله سرزمین فاصله بسیاری با یکدیگر دارند.

مدینسکی گفت: اوکراین رویکرد واقع بینانه تری به مذاکرات صلح نشان داده است. اوکراین موافقت کرده است بی طرف باشد، سلاح هسته‌ای نداشته باشد، به یک بلوک نظامی نپیوندد و از میزبانی پایگاه‌های نظامی خودداری کند. اما درباره مسائل کریمه - که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد - و دو منطقه جدایی طلب تحت حمایت روسیه در شرق دونباس - که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه فوریه آن‌ها را به عنوان کشور‌های مستقل به رسمیت شناخت - هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

او گفت که با خوش‌بینی دیوید آراخامیا، مذاکره‌کننده اوکراینی که روز شنبه به تلویزیون اوکراین گفت این پیش‌نویس توافق به اندازه‌ای پیشرفته است که امکان رایزنی میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، را فراهم می‌کند - موافق نیست.

مدینسکی افزود: «متأسفانه، من با خوش بینی آراخامیا موافق نیستم. افزون بر این، کارشناسان دیپلماتیک و نظامی اوکراین در تائید حتی توافقاتی که پیش‌تر در سطح سیاسی درباره متن پیش نویس به دست آمده بودند، بسیار عقب هستند. روز دوشنبه مذاکرات از طریق ارتباط تصویری ادامه می‌یابد.»

پوتین گفته است که «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین ضروری است، زیرا آمریکا از اوکراین برای تهدید روسیه استفاده می‌کند و مسکو باید در برابر آزار و اذیت مردم روس زبان با اقدام اوکراین مقابله کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار