ابلاغ طرح توسعه و عمران یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح توسعه و عمران شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد را ابلاغ کرد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، طرح جامع شهر یاسوج را ابلاغ کرد.

در متن این مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ طرح جامع شهر یاسوج مصوب مورخ ۱۷ آبان ۱۳۹۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد را با عنایت به صورت جلسه مورخ ۲۶ دی ۱۴۰۰ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی وضمن تصویب و مقرر کرد تا اسناد طرح جامع با اعمال اصلاحات به شرح زیر توسط دبیر شورایعالی ابلاغ شود:

کلیات طرح توسعه و عمران شهر یاسوج؛ 

۱- ضمن تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه در جهت توقف روند مهاجرت از شهرستان‌های استان به اطراف یاسوج رویکرد فعلی اتخاذ شده توسط شورای برنامه ریزی توسعه استان و وزارت کشور (موضوع نامه شماره ۱۹۵۱۵۵ مورخ ۳ اسفند ۱۳۹۹ وزیر کشور به هیات‌دولت) را در الحاق نقاط شهری و روستایی واقع در پیرامون خط محدوده به عنوان تنها ظرفیت قانونی موجود در نظام حکمرانی کشور برای مدیریت و نظارت بر نقاط جمعیتی پیرامون شهر مورد تائید قرار گرفت.

بدیهی است هرگونه اقدام در خصوص ابلاغ اسناد و مدارک طرح جامع و الحاق این نقاط موکول به طی مراحل قانونی حذف کد تقسیمات سیاسی آن‌ها و اخذ مصوبه کمیسیون سیاسی دفاعی و هیات وزیران است. 

مطابق با مصوبه مرجع استانی با الحاق نقاط شهری و روستایی به شرح زیر موافقت می‌شود.

• نقطه شهری مادوان و نقاط روستایی مادوان سفلی، مهریان و بلهزار در شمال شهر 

• نقاط روستایی نجف آباد، اکبر آباد، سروک، تل خسرو و سرابتاوه و نقطه تقسیماتی موسوم به پادگان قدس (شهرک ولایت) درجنوب 

۲-با عنایت به وجود بعضی رویه‌های کاملا مغایر با قانون در سنوات گذشته مرتبط با وضع مصوبات توسط مراجع استانی خارج از اختیارات آن‌ها (از جمله الحاق محدوده‌ای بالغ بر۲۷۰ هکتار از اراضی روستای شرف‌آباد و تعاونی‌های مسکن را در شمال‌غربی و غرب به محدوده شهر بدون طی فرآیند قانونی لازم) بر اتخاذ تدابیر موثر و ویژه توسط استاندار محترم و اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان دبیرخانه کمیسیون‌های استانی در برخورد با متخلفان تاکید می‌شود. 

دبیرخانه شورای عالی (دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران) موظف است به صورت ویژه مصوبات مراجع استانی را در چهارچوب تکالیف قانونی مربوطه مورد پایش قرار داده و حسب نیاز گزارش اقدامات را جهت اتخاذ تصمیم به شورای‌عالی شهرسازی ایران منعکس کند. 

سقف جمعیت و افق طرح؛

۳- برای افزایش تحقق پذیری طرح در حوزه مطالعات جمعیتی، افق طرح با حفظ سقف جمعیتی۳۵۰ هزار تن به سال۱۴۱۵ افزایش یابد.

محدوده شهر و کاربری اراضی آن؛

۵- محدوده طرح بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۱۷ آبان ۱۳۹۹ و با حذف عرصه تداخلی مربوط به منطقه حفاظت شده دنای شرقی در شمال شهر (مجاورتنگه مهریان) براساس آخرین اعلام نظراداره کل حفاظت محیط زیست استان مورد تائید قرار گرفت.

۶- با بررسی، کنترل و تائید اداره کل راه وشهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد همه مصوبات کمیسیون ماده ۵ که تا قبل از تصویب این طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان انجام و بر اساس اعلام نظر دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران مغایرت اساسی تشخیص داده نشده و فرآیند ابلاغ آن توسط استاندار انجام شده است، در اسناد طرح منعکس شود.

۷- عناوین کاربری‌ها بر اساس مصوبه مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورایعالی، با موضوع "تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آن ها" اصلاح شود (باغ- مسکونی، تجاری- مسکونی، کارگاهی-مسکونی، پهنه گردشگری ویژه.

۸-عرصه‌های جنگل زاگرسی واقع درمحدوده شهر در سمت شرق شهر، ابتدای مسیر "آبشار یاسوج " بطور کامل از محدوده شهر خارج و با پهنه حفاظت (جنگلی) در حریم شهر تثبیت شود. 

۹-بستر و حرایم مسیل‌ها و رودخانه‌های "دره گرم"و" آبشار" و همچنین آبراهه مجاور عمده‌فروشان، مجدداً از آب منطقه‌ای استان استعلام و نقشه رقومی وضوابط استقراراعلام شده توسط آن مرجع در اسناد طرح جامع (ضوابط، نقشه کاربری اراضی محدوده و پهنه بندی حریم) درج شود.

۱۰-حریم انبار نفت و حریم گسل‌های عبوری از شهر یاسوج در نقشه کاربری اراضی منعکس شود. 

۱۱- محدوده بافت فرسوده پاره اصلی شهر براساس آخرین مصوبه کمیسون ماده ۵ در اسناد طرح لحاظ شود. 

همچنین لازم است شناسایی محدوده‌های هدف بازآفرینی درکلیه نواحی متصل و منفصل الحاقی طی این طرح براساس آخرین شاخص‌های شناسایی شده به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد.

حمل و نقل و ترافیک؛

۱۲- با توجه به مسیر نهایی خط راه‌آهن اقلید- یاسوج پهنه‌های مستعد برای استقرار ایستگاه با استفاده از مطالعات طرح جامع جهت استفاده آتی در کمیته مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن پیشنهاد شود. 

۱۳- با عنایت به لزوم بهره‌گیری کامل از ظرفیت کنار گذر غربی موجود به جهت ملاحظات ترافیکی و پدافند غیر عامل (خصوصاً با توجه به موقعیت فرودگاه) مقرر شد کفایت و موقعیت گزینه‌های مربوط به اتصال شبکه معابر اصلی شهر با کنار گذردر محدوده و حریم شهر مجدداً توسط معاونت حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته و پس از تائید آن معاونت در اسناد طرح جامع لحاظ شود.

۱۴-سند شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، شامل محور‌های اصلی، ایستگاه‌ها و پایانه‌های اصلی-فرعی وتبادلی، خصوصاً در تعامل با محل پیشنهادی ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه به عنوان یکی از اسناد پشتیبان ارائه شود.

۱۵-حریم فرودگاه و ضوابط ساخت و ساز در آن بر اساس آخرین استعلام مرجع قانونی ذیربط در اسناد طرح منعکس شود.

حریم و پهنه بندی مصوب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تائید قرار گرفت: 

۱۶-عرصه‌های جنگلی الحاقی به حریم مصوب قبلی در سه موضع در شمال و شمال‌شرق به طور کامل از حریم شهر خارج شود.

۱۷-اراضی کشاورزی الحاقی به حریم شهر در جنوب شرق حذف و خط حریم بر حریم مصوب قبل منطبق شود.

۱۸-پهنه پیشنهادی "طبیعی -گردشگری ویژه " بر روی شهرک صنعتی بلکو حذف و شهرک مذکور در حد محدوده مصوب در حریم شهر کمافی السابق تثبیت شود.

۱۹-پهنه پیشنهادی "طبیعی-گردشگری ویژه" درحاشیه جنوبی رودخانه مهریان حذف و اراضی مذکور با حفظ وضع طبیعی موجود در حریم تثبیت شود.

۲۰-عرصه‌های زراعی و باغی شرق روستای اکبر آباد (حدفاصل خط محدوده و اراضی جنگلی) تحت پهنه کشاورزی تثبیت شود. 

۲۱-صرفا کاربری‌های بزرگ مقیاس موجود که با طی فرآیند قانونی لازم مصوب شده‌اند، با کنترل اداره کل راه و شهرسازی استان در سند پهنه‌بندی لحاظ شود. 

۲۲-عوارض خطی شامل شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی، رودخانه‌ها و انهار و مسیل‌ها و حرایم مربوطه، حریم گسل و حریم فرودگاه و ضوابط حاکم بر آن‌ها در اسناد پهنه‌بندی حریم درج شود.

۲۳- نقشه عرصه‌های در معرض خطر سیلاب بر اساس مطالعات طرح به عنوان سند پشتیبان ارایه شود. 

اصلاحات به شرح زیر در سند پهنه‌بندی تراکمی و ضوابط و مقررات احداث بنای طرح جامع اعمال شود:

۲۴-پهنه بندی تراکمی و ضوابط احداث بنا توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و با هماهنگی شهرداری و استانداری به نحوی اصلاح شود که حتی الامکان احداث بنا در هیچ پلاکی کمتر از سقف تعیین شده در طرح‌های تفصیلی و هادی مصوب و ملاک عمل نباشد. 

۲۵-ضمن تعیین محور‌های با عملکردشهری و منطقه‌ای در سند تراکم ساختمانی ضوابط احداث بنا و اختلاط کاربری در آن‌ها ارایه شود. 

پدافند غیرعامل

۲۷-مطالعات پدافند غیرعامل در حریم و محدوده شهر، مطابق با محور‌های ۲۲ گانه مذکور در مصوبه شورای‌عالی تکمیل شود. 

۲۸-با عنایت به مجاورت انبار‌های نفت با بافت مسکونی شهر وضمن تاکید بر جابجایی آن‌ها، طرح پاسخ به شرایط اضطراری توسط اداره کل پدافند غیر عامل استانداری تهیه و به مراجع ذیربط ابلاغ شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمائید در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران مدارک طرح با لحاظ موارد بالا در اسرع وقت برای ابلاغ به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.