قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا برای گوگل، اپل و متا

اتحادیه اروپا قوانین ضد انحصاری جدیدی برای گوگل، اپل و متا وضع کرده که این شرکت ها در صورت عدم پیروی از آن ممکن است با انحلال شرکت مواجه شوند.

اتحادیه اروپا به تازگی به توافقی درباره قانون‌های بازار‌های دیجیتال (DMA) رسیده است که قرار است بخش دیجیتال را منصفانه‌تر و رقابتی‌تر کند. بنا به گزارش Android Police، با وضع قوانین جدید اتحادیه اروپا و بر اساس متن توافق شده فعلی، شرکت ها مجبور خواهند شد برای ایجاد بازاری منصفانه‌تر امتیازات زیادی را نسبت به رقبای کوچک‌تر بدهند، از جمله فشار برای همکاری محدود بین پیام رسان‌هایی مانند واتس آپ و iMessage. در صورت تصویب این قانون که احتمالا یکی از گسترده‌ترین قوانین در بخش فناوری پس از GDPR است شاهد تاثیرات گسترده‌ای بر رویه‌های تجاری گوگل، اپل، آمازون و متا خواهیم بود.

این شرکت‌ها شامل شرکت‌هایی هستند که یک یا چند سرویس پلتفرم اصلی مانند بازار‌ها و فروشگاه‌های برنامه، موتور‌های جستجو، شبکه‌های اجتماعی، خدمات ابری، خدمات تبلیغاتی، دستیار‌های صوتی یا مرورگر‌های وب در حداقل سه کشور عضو دارند که در این میان تنها چند نهاد بزرگ و عمدتا آمریکایی مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت و متا را شامل می‌شود.

بزرگ‌ترین تغییر احتمالا این است که این شرکت‌ها باید از قابلیت همکاری عملکرد‌های اساسی سرویس‌های پیام رسان فوری خود اطمینان حاصل کنند. این بدان معناست که سرویسی مانند واتس آپ یا فیسبوک مسنجر باید برای توسعه دهندگان شخص ثالث باز شده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ای از از یک استودیوی کوچکتر مانند سیگنال یا تلگرام انتخاب کرده تا به دوستان و خانواده خود در واتس آپ دسترسی پیدا کنند.


بیشتر بخوانید


با این حال برخی از شرکت ها، نگرانی‌ها و انتقادات خود درباره قوانین جدید را مطرح کردند. یک سخنگوی اپل به BBC گفت: «نگران هستیم که برخی مفاد DMA آسیب پذیری‌های امنیتی و حریم خصوصی غیرضروری برای کاربران ما ایجاد کند.» گوگل نیز در این باره گفت: «در حالی که از بسیاری از جاه طلبی‌های DMA در مورد انتخاب مصرف کننده ( برنامه ) و قابلیت همکاری پشتیبانی می‌کنیم، اما نگران این هستیم که برخی قوانین بتواند نوآوری و انتخاب را برای اروپایی‌ها کاهش دهد.»

قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا

در همین حال مایکروسافت اعلام کرد که از قوانین DMA حمایت می‌کند. «کاسپر کلینج»، معاون مایکروسافت در لینکدین نوشت: «مایکروسافت از ابتدا از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کمک به تضمین عادلانه و رقابتی ماندن بازهار‌های دیجیتال حمایت می‌کند. پلتفرم‌های باز برای نوآوری در آینده مهم هستند و قوانین جدید اروپا تضمین می‌کند که بازار‌های دیجیتالی بزرگ باقی بمانند. واسطه‌های آنلاین از جمله مایکروسافت کار‌های بیشتری برای سازگاری انجام خواهند داد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار