رئیس پلیس راهور ناجا:

باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم

سردار هادیانفر گفت: باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم، همچنین خود رئیس‌جمهور هم گفت اگر ایمن‌سازی نکنند، جلوی شماره‌گذاری را بگیرید.


سردار هادیانفر گفت: ما ۲۳۶ هزار کیلومتر در کشور راه، ۵۴ میلیون راننده دارای گواهینامه و ۳۸ میلیون هم وسیله نقلیه داریم که ۳۵ درصد این وسایل نقلیه فرسوده هستند.

به گفته او در ناوگان عمومی ۸۰ درصد فرسوده هستند؛ ۱۲ میلیون موتور سیکلت هم داریم که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار آن ها کارکرده و فرسوده است؛ بنابراین در بخش وسایل نقلیه کشور خیلی اوضاع خوبی نداریم.

رئیس پلیس راهور ناجا این موضوع را بعد از ظهر امروز در جلسه با مدیران اصفهان مطرح کرد.

به گفته او مشکل اساسی ما در تصادفات است؛ در این حوزه ۳۰ سازمان نقش دارند که نقش اصلی متوجه ۸ سازمان است؛ در میان عوامل مختلف هم ۵ مورد، عامل اصلی تصادفات است؛ اول مدیریت، بعد قوانین و مقررات، بعد عامل انسانی، سپس راه و در آخر وسیله.

هادیانفر گفت: ما در حوزه مدیریت، نقص قانونی نداریم؛ چرا که صراحتا در ماده ۱۰۸ تکالیف مشخص شده و شورا‌های مختلفی را مشخص کرده که رئیس شورای عالی ایمنی در حمل و نقل و ترافیک، شخص رئیس‌جمهور است.

او می گوید: اولین شورای ایمنی در حمل و نقل و ترافیک بعد از ۸ سال با حضور رئیس‌جمهور شکل گرفت.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا  به ازای هر نفری که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهد، ۵.۳ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد؛ خسارت ناشی از تصادف ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ در بودجه کشور ۹ تا ۱۱ درصد از سبد دولت را به خسارت تصادفات اختصاص می‌دهیم؛ بعضا بیمه‌ها به یک آدم مجروح به اندازه ۳ برابر دیه، هزینه پرداخت می‌کنند.

در هر تصادف، به ازای یک نفر کشته، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح و معلول داریم؛ ما سال گذشته بالغ بر ۱۷ هزار کشته و نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر مجروح داشتیم که در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد آن‌ها معلول و قطع نخاعی هستند و تا آخر عمر نمی‌توانند حرکت کنند و ما در بخش خسارت معنوی، هیچ مکانیسم جبرانی نداریم.

هادیانفر می گوید: هر ساعت ۲ نفر در جاده‌ها می‌میرند که در چند روز قبل، به ۲.۳ نفر افزایش یافته. با توجه به سخن مقام معظم رهبری در مورد تصادفات جاده‌ای ؛ حاکمیت در قالب مدیریت باید این را جبران کند که این اراده را من در این دولت می‌بینم و خود من ۲ جلسه با رئیس‌جمهور و ۲ جلسه هم با معاون اول داشتم.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: این قوانین خوب است، ولی بازدارنده نیست؛ به خاطر شرایط اقتصادی هم این تذکر را داده‌ایم که به جای جرایم حاشیه‌ای، مأموران راهور روی جرایم اصلی و حادثه ساز تمرکز کنند؛ با این حال ما سال گذشته ۱۰۵ میلیون جریمه اعمال کردیم و پیشنهاد دادیم برای تخلفات حادثه‌ساز جرایم افزایشی اعمال کنیم.

به گفته هادیانفر ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی است؛ اما ۷۰ درصد کشته‌ها در راه‌ها است و باید به این توجه کرد؛ تمرکز ما روی راه‌های اصلی است، ولی نباید فراموش کرد ۱۸۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی داریم که باید ایمن‌سازی شوند؛ چون ۱۲ درصد کشته‌ها مربوط به روستاهاست.

رئیس پلیس راهور ناجا می گوید: ما اصلا خودروی ملی نداریم، بلکه خودروی چینی داریم؛ اگر خودروی ملی داشتیم نباید با بالا و پایین شدن قیمت دلار، قیمت خودرو هم تغییر کند؛ عمده قطعات از چین وارد می‌شوند و اکثرا هم بی‌کیفیت است؛ در زمینه خودرو خیلی دچار مشکل هستیم.

به گفته او باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم؛ به همین دلیل داریم سازمان‌ها را هماهنگ می‌کنیم و وزارت صمت را هم وارد کار کردیم؛ به وزارت صمت گفتم نیازی به تولید ۳ میلیون خودرو در سال نیست، چون اولا کشور کشش این مقدار را ندارد، دوما ۸۰۰ هزارتا خودرو تولید کنید، ولی ایمن تولید کنید؛ درصد کشته‌های ما در خودرو خیلی بیش از ۱۲ درصد است.

راهور سالانه ۷ هزار میلیارد تومان به حساب دولت واریز می‌کند؛ از این مقدار ۳۰ درصد برای وزارت راه و جاده‌ها، ۳۰ درصد برای شهرداری‌ها، ۲۰ درصد برای صندوق تأمین خسارت‌های بدنه دولت و بیمه مرکزی، ۱۵ رصد برای زیرساخت‌های پلیس و ۵ درصد هم برای فرهنگ‌سازی اختصاص می‌یابد؛ در ۸ سال قبل، غالب این پول صرف حقوق و هزینه‌های جاری می‌شد و فقط ۷ تا ۱۱ درصد این پول توزیع شده.

رئیس پلیس راهور ناجا می گوید: کار‌های زیادی در این زمینه انجام دادیم؛ قبلا افسران ما برگه جریمه می‌کردند، اما الان همه مجهز به دست افزار هستند و بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دست افزار در سطح کشور داریم و با این دست افزار‌های هوشمند، بحث معاینه فنی خودروها، خودرو‌های مسروقه و مکشوفه، دستور‌های قضایی روی خودرو و ... را می‌توانند ببینند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.