پارلمان عراق بار دیگر نتوانست رئیس‌جمهور انتخاب کند

منابع خبری از تلاش دوباره پارلمان عراق برای تعیین رئیس‌جمهور در این کشور خبر دادند.

پارلمان عراق یک بار برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور ناموفق عمل کرد، اما اکنون نمایندگان پارلمان بار دیگر در تلاشند تا رای‌گیری مجدد انجام داده و رئیس‌جمهور این کشور را تعیین کنند.

به گزارش العربیه، ۶ ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، اما رئیس‌جمهور این کشور تعیین نشده است، و به موجب آن انتخاب نخست‌وزیر نیز با تاخیر مواجه شده است. دلیل این عدم انتخاب نیز این است که در چند ماه گذشته احزاب مختلف سیاسی عراق تهدید کردند که رای‌گیری پارلمان این کشور را تحریم خواهند کرد و از همین رو هم انتخابات ریاست جمهور عراق عقب افتاد.

قانون اساسی عراق انتخاب نخست‌وزیر را ظرف ۱۵ روز پس از انتخاب رئیس‌جمهور این کشور، ملزم می‌کند و او نیز باید در مدت ۱ ماه اعضای کابینه خود را تعیین کند.

اما از آنجا که شرایط سیاسی در عراق پیچیدگی‌هایی دارد و احزاب مختلف در آن فعالیت می‌کنند، این مسیر معمولا در این کشور طولانی می‌شود.

در حال حاضر ۴۰ نامزد انتخاباتی در عراق حضور دارند، اما دو رقیب اصلی یعنی «برهم صالح» نامزد حزب اتحاد میهنی کردستان، و «ریبر احمد» نامزد حزب دموکرات کردستان، از کرد‌های عراق هستند.

در نهایت نامزد انتخاباتی که بتواند دوسوم کل آرای نمایندگان پارلمان عراق را کسب کند، رئیس‌جمهور بعدی خواهد بود. نخست‌وزیر این کشور نیز همواره شیعه و رئیس پارلمان هم اهل سنت است.

پیش از این در تاریخ ۷ فوریه اولین تلاش پارلمان عراق برای تعیین رئیس‌جمهور ناموفق بود. در آن زمان احزاب برجسته شیعه مانند ائتلاف «فتح» و ائتلاف «دولت قانون» تهدید به تحریم رای‌گیری پارلمان کردند و به همین دلیل تعداد آرا به حد نصاب نرسید.

پیش از این نیز امروز منابع عراقی از حضور نیافتن شماری از نمایندگان پارلمان این کشور در جلسه تعیین رئیس‌جمهور خبر دادند، اما گفته می‌شد نمایندگان عضو ائتلاف «انقاذ وطن» و همچنین اعضای فراکسیون‌های «امتداد و الجیل الجدید» در مجلس حاضر شده‌اند.

این در حالیست که «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر دیروز (جمعه) در نامه‌ای خطاب به نیرو‌های مستقل از آنان خواهش کرد که در جلسه حاضر شوند تا بتوان دولت «اکثریت ملی» را تشکیل داد، اما چارچوب هماهنگی تأکید کرد که از امکان شکستن نصاب جلسه برخوردار است.

پنجمین دوره انتخابات و نخستین انتخابات زود هنگام عراق پس از سقوط حزب بعث در سال ۱۳۸۲، در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار گردید. انتخابات مذکور باید در تاریخ مقرر آن در سال آینده و همزمان با پایان پذیرفتن فعالیت دوره چهارم پارلمان عراق در اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شد، اما دلیل برگزاری زود هنگام آن تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی در مهرماه سال ۱۳۹۸ بود که در نتیجه آن منجر به استعفاء عادل عبدالمهدی از پست نخست وزیری و جانشینی مصطفی الکاظمی در اواخر فروردین ۱۳۹۹ با دستور کار برگزاری انتخابات زود هنگام عراق شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار