تغییر اقلیم ایران مهمترین رویداد محیط زیستی قرن گذشته بود

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهم‌ترین اتفاق محیط زیستی در قرن گذشته تغییر اقلیم ایران بود که زیان های زیادی را به بار آورد.

در قرن گذشنه اتفاقات محیط زیستی فراوانی رخ داد که هر یک از آنها می تواند بر زندگی انسان ها ، طبیعت ، حیات وحش و اقلیم تاثیر گذار باشد .

در مورد مهمترین پدیده جهانی در قرن گذشته و اثرات آن در سال های آینده با داریوش گل علی زاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفتگو کردیم که مشروح این گفتگو به شرح زیر است.

مهم ترین اتفاق محیط زیستی قرن گذشته چه بود ؟

یکی از مهم‌ترین اتفاقات محیط زیستی جهان در قرن گذشته، اثرات ناشی از تغییرات اقلیم بود. هر گونه تغییر طولانی مدت در الگوی پیش بینی شده‌ی یا مورد انتظار آب و هوایی است.

 

مهم‌ترین اتفاق محیط زیست در قرن گذشته چه بود ؟

اثرات ناشی از تغییر اقلیم در ایران به چه صورت بوده است ؟

ایران جزء کشور‌هایی است که از تغییرات اقلیم دچار ضرر‌هایی شده است، مانند، تغییر در زمان و مکان بارش، خشکسالی‌ها، گرد و غبار، روند افزایش بیابان زایی، آتش سوزی جنگلها و مراتع، برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیر زمینی، فرونشست زمین و ... از اثرات تغییر اقلیم در ایران هستند.

مهم‌ترین اتفاق محیط زیست در قرن گذشته چه بود ؟

آیا راهی برای مقابله با تغیر اقلیم وجود دارد ؟

راهی برای مقابله وجود ندارد، اما باید کشور را با تغیر اقلیم سازگار کنیم و هر شخص با تغییر مصرف غذایی رد کربن خود را کاهش دهد. تولید گوشت و صنعت دامداری باعث افزایش کربن می‌شود، اگر مصرف گوشت را به مواد غذایی که کربن کمتری دارند کاهش دهیم، جلوگیری از تشدید تغییرات اقلیمی و تولید گاز‌های گلخانه‌ای کمتر می‌شود.

مهم‌ترین اتفاق محیط زیست در قرن گذشته چه بود ؟

تغییر اقلیم در سال های بعد به چه صورت خواهد بود ؟

در ۵۰ سال اخیر ۱/۵ درجه افزایش دما داشتیم ، همچنین پیش بینی شده که تا سال ۲۰۵۰ در جهان ۴ درجه افزایش دما  خواهیم داشت. خیلی از شهر‌ها زیر آب می‌رود، آب شیرین در دسترس به شدت کاهش میابد، تنوع زیستی از بین می‌رود، یخچال‌های طبیعی نابود می‌شوند، زمستان‌ها کوتاه‌تر و تابستان‌ها بلند‌تر می‌شود، نوسانات شدید در تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌شود و به دلیل کمبود منابع غذایی قحطی می شود.

مهم‌ترین اتفاق محیط زیست در قرن گذشته چه بود ؟

با روند کنونی آینده ایران چه می شود ؟

بر اساس تحقیقات جهانی تا سال ۲۰۵۰ ایران قابل سکونت نیست. حتی اگر همه دنیا به تعهدات خود عمل کنند، تا سال ۲۰۵۰ مقدار ۲/۵ درجه افزایش دما خواهیم داشت، وقتی دما بالا برود یخچال‌های طبیعی آب می‌شوند، آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه گاز SEO ۲ افزایش پیدا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
خوب بسلامتی پس قیامت و نابودی زمین از ایران شروع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
کاملا کسی که این متن رو نوشته اشتباه نوشته و فقط خواسته خبر بنویسه گازززززز seo2 هن , وات منظورت co2 اولا هیچ ربطی نداره چون تنها علل گرم شدن کره زمین تبخیر اب دریاست که حدودا 80 درصد به بالا مال اینه و کلا چند درصد مربوط میشه به گاز co2 اینا رو فقط برا خبر نوشتن یکم برید سرچ کنید متوجه میشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
خوب به سلامتی همین مونده دیگه حالا غصه نخورید بیشترمون نیستیم تا اون موقع دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
همین تفکرات رو گذشتگان ما داشتند که محیط زیست جهانی و محیط زیست ایران به این روز افتاده، هرکس به فکر خودشه و به آیندگان هیچ اهمیتی نمیدن
آخرین اخبار