مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گناباد:

شرکت‌های دانش‌بنیان، بسترساز ایجاد اشتغال پایدار

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان تولیدات کشاورزی گناباد از افزایش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توجه کردن به ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان خبرداد.

فرشید وزین مدیرعامل یک شرکت فناور دانش‌بنیان در زمینه تولیدات کشاورزی گناباد گفت: شرکتهای دانش بنیان با ظرفیتهای خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکای به خلاقیت و دانش و پژوهش، ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و سرمایه گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.

او گفت: مسائلی مانند اشباع ظرفیت استخدامی در دستگاههای اجرایی و از سویی اهمیت تزریق تفکر نخبگانی و حضور بخش‌ خصوصی در عرصه‌های تولید و کارآفرینی، شرکت‌های دانش‌بنیان را به یک ضرورت مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: یکی از اموری که می تواند بستر تولید دانش بنیان را در کشور هموار کرده و موجب فروش تولیدات آنها با قیمتهای پایین تر شود، زیرساخت ها و شرایط مواد اولیه موجود در کشور است، زیرا طبق تئوری تجارت بین الملل، هر کشور در صورتی می تواند کالایی را ارزان تر تولید کند که تولید آن کالا بیشتر به نهاده هایی نیاز داشته باشد که آن نهاده ها در آن منطقه از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند.

وزین گفت: تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می کند و بهره گیری از این شرایط سبب توسعه شرکت های دانش بنیان و پیشرفت اقتصاد مقاومتی می شود.

او گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌ پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با توجه به اینکه بیکاری به خصوص در قشر تحصیل کرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده است، شرکتهای دانش بنیان از ظرفیتی غنی برای توسعه و اشتغال زایی برخوردارند.


بیشتر بخوانید


وزین گفت: تولید محصولات دانش بنیان نیازمند صرف هزینه و زمان بالایی است و ایجاد زیرساخت های توسعه تولیدات این شرکتها به منظور حفظ استقلال ضرورتی انکارناپذیر است.

او گفت: شرکتهای دانش بنیان و کارآفرین باید از طریق کمک های مالی بلاعوض، پیش خرید یا خرید تضمینی محصولات تولیدی ، ارائه وام ها و اعتبارات با بهره پایین حمایت مالی شوند و با ارایه خدمات مشاوره ای مدیریتی، بازرگانی، مالی، بازاریابی، حسابداری و حقوقی کارآفرینان دارای ایده های دانش محور را برای تبدیل نوآوری های فناورانه به محصولات قابل عرضه در بازار و ایجاد کسب و کاری موفق حمایت کرد.

تحقیق و پژوهش ضرورت و رکن مهم کارآفرینی

هادی ایزدی رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد گفت: تحقیق و پژوهش ضرورت و رکن مهم کارآفرینی و اشتغالزایی به شمار می رود و توسعه بدون توجه به آن امکانپذیر نیست و بسیاری از شرکتهای تولیدی موفق در مجموعه خود واحد تحقیق و توسعه را راه اندازی کرده اند و از این طریق در بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت پذیری محصولات خود موفق بوده اند.

او گفت: شرکتهای دانش بنیان که اساس آنها بر پایه تحقیق و دانش شکل گرفته است، زیربنای توسعه اشتغال و کارآفرینی به شمار می روند و ارتباط تنگاتنگ آنها با بخش صنعت ضرورت توسعه و رونق اقتصادی است.

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد گفت: استفاده از ایده های نخبگان و پژوهشگران و تجاری سازی فناوری و دستیابی حداقل ۲۰ درصد این ایده ها به تولید آزمایشی و در نهایت تولید صنعتی شرکتهای دانش بنیان ضرورت توسعه هدفمند و پایدار است.

ایزدی گفت: جهت‌دهی این ایده ها در مسیر تولید و برندسازی و ورود در بازارهای داخلی و خارجی کمک بزرگی به ایجاد فضای امید و نشاط متصدیان و مدیران شرکتهای دانش بنیان می کند.

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد گفت: بیشترین کارکرد شرکتهای دانش بنیان بر مسائل آموزشی متکی است و نخستین قدم برای رفع نگرانی مجموعه های دانشگاهی برای ورود به کارآفرینی و پژوهشهای کاربردی، فرهنگ سازی و به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی و ایجاد دغدغه در اساتید و دانشگاهیان در مسیر توسعه این شرکتها است.

علم و دانش در حوزه بازاریابی کارآیی دارد

حسین تقوی رئیس مرکز رشد فناوری گناباد گفت: علم و دانش به عنوان اساس فعالیت شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر جنبه های فنی در سایر حوزه های موثر کسب و کار شامل بازاریابی، مالی، مدیریتی، حقوقی و غیره تاثیر مثبت دارد که این خود منجر به افزایش کارآیی فعالیت آنها می شود.

او گفت: برای افزایش سطح کارآیی و توسعه و رونق فعالیتهای اقتصادی و تولیدات باید اساس بخش تولید مبتنی بر علم و دانش و پژوهش شکل گیرد تا کسب و کارهای موجود حفظ و ارتقا یابد و حتی بتوان برخی مشاغل فراموش شده را دوباره احیا کرد.

رئیس مرکز رشد فناوری گناباد گفت: شرکتهای دانش بنیان و دانش محور با قابلیتهای خاص خود می توانند دغدغه عمومی جامعه و مسئولان ذیربط برای کاهش وابستگی های اقتصادی و ضرورت افزایش بهره‌وری تولید را جامه عمل بپوشانند و راههایی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بیابند.

تقوی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع می‌شوند و با صرف کمترین انرژی‌ها به بالاترین سطوح ارزش افزوده دست می‌یابند و این مسائل بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را هموار می کند.

او گفت: با وجودی که خام فروشی یکی از معضلات و موانع و تهدیدات توسعه پایدار به شمار می رود توجه به تجاری‌ سازی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان موجب کاهش این معضل و فروش محصولات فرآوری شده و در رسیدن به خودکفایی و کاهش وابستگی کشور، و در نهایت امر توسعه پایدار موثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.