حسینی:

در سال گذشته دو میلیون تن ذغال سنگ از ولایت سمنگان استخراج شده است

سید شهاب الدین حسینی گفت: طی سال های متمادی تا هنوز دره صوف به این اندازه سابقه استخراج ذغال سنگ را در یک سال کاری نداشته است.

سید شهاب الدین حسینی، مسئول عمومی اتحادیه ذغال سنگ کشور گفت: در زمان حکومت جمهوریت به دلیل ناامنی ها تولید و استخراج ذغال سنگ ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان کاهش یافته بود که در ماه 1500 تن تولید می شد، اما هم اکنون ماهانه 1800 تن ذغال سنگ استخراج می گردد.

حسینی کاهش تولیدات را در چند ماه اول حاکمیت طالبان عدم حضور کارگران مسلکی در این راستا عنوان کرده و می گوید: به دلیل نبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز ذغال سنگ از معادن به صورت استندرد استخراج نمی گردد.

 حسینی با اظهار خرسندی از افزایش استخراج ذغال سنگ ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان می گوید: طی سال 1400 بیشتر از دو میلیون تن ذغال سنگ از این معدن استخراج گردیده که این آمار از سوی استخراج کنندگان ارایه شده است.

حسینی در ادامه صحبت های خود گفت: طی سال های متمادی تا هنوز دره صوف به این اندازه سابقه استخراج ذغال سنگ را در یک سال کاری نداشته است.

سید شهاب الدین حسینی با بیان این‌که در سال گذشته 1400تن الی 1500 تن ذغال سنگ به خارج از افغانستان صادر گردیده است، می گوید: بیشتر استفاده کنندگان دیگر ذغال را شهروندان کشور تشکیل می دهند.

به گفته وی، به هر اندازه که مردم به سوی خرید ذغال سنگ روی می آورند، بهای آن نیز افزایش می یابد، درحالی که تولیدات کمتر باشد، به قیمت پایین تر به فروش می رسد.

 این در حالی می باشد که روزانه 700 موتر باربری ذغال سنگ از ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان با کاهش تناژ 42 تن به 22 تن وزن، همه روز به سوی مرکز ولایت بلخ و سایر ولایات کشور انتقال داده می شود.

قابل ذکر می باشد که ذغال سنگ دره صوف بالای ولایت سمنگان یکی از غنی ترین معادن بزرگ افغانستان به شمار می رود.

گفتنی است که بیشتر معادن به صورت خودسرانه در ولسوالی دره صوف فعالیت دارد و دولت نیز برای کنترول این وضعیت برنامه جدی روی دست نگرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار