زلنسکی: مصالحه با روسیه باید در همه‌پرسی مردمی به رأی گذاشته شود

رئیس‌جمهور اوکراین گفت هرگونه مصالحه با روسیه برای پایان دادن به جنگ، باید از سوی اوکراینی‌ها در همه‌پرسی به رأی گذاشته شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد مردم باید نظر بدهند و به نوعی از مصالحه و آشتی آری بگویند و پس از آن، آنچه را که مردم بخواهند موضوع گفتگوهای ما برای تفاهم با روسیه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شینهوای چین، زلنسکی در مصاحبه با «سوسپلین» که شرکت دولتی رسانه‌ای اوکراینی محسوب می شود، گفت موضوعاتی که می تواند در هر همه پرسی مطرح شود می تواند مربوط به سرزمین های اشغال شده از سوی نیروهای روسیه از جمله کریمه یا تضمین های امنیتی ارائه شده از سوی کشورها به جای عضویت در ناتو به اوکراین باشد.

او گفت: اوکراین در ناتو پذیرفته نخواهد شد چون کشورهای عضو آن از روسیه می‌ترسند. هرگونه توافق با روسیه نیازمند رفراندوم اوکراینی‌هاست و ما آماده گفتگوی مستقیم با پوتین هستیم.

با نزدیک شدن به چهارمین هفته حمله روسیه به اوکراین، زلنسکی خواستار مذاکرات بیشتر شده است. رئیس‌ جمهور اوکراین پیشتر در یک پیام ویدیویی، خواستار مذاکره بدون تاخیر شد و هشدار داد که در غیر این صورت روسیه ضرر‌های بزرگی متحمل خواهد شد و افزود: «ما همیشه بر مذاکره اصرار داشتیم و همیشه راه‌حل‌هایی برای صلح ارائه کرده‌ایم. من می‌خواهم که اکنون همه صدایم را بشنوند، مخصوصاً در مسکو. اکنون زمان ملاقات است، زمان مذاکره است، زمان بازگرداندن تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین فرا رسیده است.»

روابط مسکو و کی‌یف پس از الحاق کریمه به روسیه دچار تنش شد. اقدامات نظامی آمریکا و ناتو در استقرار نیرو‌های نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه و مداخلات آن‌ها، باعث تحریک مسکو و شعله‌ور شدن جنگ شد. روسیه هدف این جنگ را غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی ناتو از مرز‌های خود دانسته است و گفته عملیات نظامی خود را به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار