گناه نکردن راه رسیدن به عاقبت به خیری

امام علی علیه السلام می فرماید: اگر خواهان صفات عالیه هستید، از حرام دوری کنید.

امامان همواره به درگاه خداوند دعا می کردند و از او طلب آمرزش و هدایت داشتند. مثلا حضرت زین‌العابدین(ع) در یکی از دعاهای صحیفه سجادیه،  از خدا درخواست کرده که او را در دوراهی‌ها کمک نماید تا راه درست را انتخاب کند چراکه نفْس آدمی، بدی و باطل را انتخاب می‌کند.

در بسیاری از روایات و ادعیه هم بر لزوم ترک گناه و عاقبت بخیری تاکید شده است.  در این باره با حجت الاسلام احمد حسین زاده به گفتگو پرداختیم.

چه چیزی انسان را از عاقبت به خیری دور می‌کند؟

از امام علی در کتاب میزان الحکمه نقل شده است که اگر خواهان صفات عالیه (عاقبت به خیری) هستید از حرام دوری کنید. و یا در جایی دیگر حضرت می‌فرمایند آشکارا خدا را نا فرمانی کردن باعث می‌شود کیفرها به سمت شما شتاب کنند و بزرگترین گناه نزد خدا این است که انسان آن را کوچک بشمارد.

راه‌های رسیدن به عاقبت به خیری چیست؟

در روایات آمده است که اگر می‌خواهید سعادت داشته باشید دست به گناه نزنید. در کتاب درسهایی از زندگی آیت‌الله تهرانی آمده است که محتکر ملعون است. افراد خیانتکار و گناهکار، احتکار می‌کنند. خصوصا در این اوضاع اقتصادی که مردم تحت فشار اقتصادی شدیدی هستند. و عده ای دارند از این فضا سوء استفاده می‌کنند. اینگونه از چشم خدای متعال می‌افتند. 

راه‌های گناه نکردن چیست؟

مهم ترین راه گناه نکردن این است که انسان به اهل بیت توسل کند . اینکه انسان خود را در برابر اهل بیت کوچک بشمارد. به قولی که اگر انسان در مسیر زندگی از راه درست خارج و دچار گرفتاری شود اهل بیت به کمک او می‌آیند و گرفتاری او را رفع می‌کنند. اهل بیت نماینده تام‌الاختیار خدا روی زمین هستند. فقط برای رسیدن به این مرتبه باید دوشرط را رعایت کنند:

اول باور کنیم که دچار اشتباه شدیم

دوم باور کنیم این اشتباه به ما آسیب رسانده است. 

انواع سختی‌هایی که مومنان با آن درگیر هستند از منظر اهل بیت کدامند؟ 

طبق روایات به دست آمده مومنین با پنج سختی دست در گریبان هستند:

  • مومنینی که به او حسادت می‌ورزند.
  •  منافقی که او را دشمن خود می‌داند.
  • کافری که با او می‌جنگد.
  • نفسی که با او کشمکش دارد.
  • شیطانی که درصدد گمراه کردن اوست.

اگر انسان به یقین برسد که دچار اشتباه شده آن موقع به در خانه اهل بیت می رود و خدا امور را به وسیله آنان رفع می‎‌کند. 

برچسب ها: گناهان انسان ، توبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار