سهم ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان کرمانشاهی در جمعیت بیکاران

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه از سهم ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان کرمانشاهی در جمعیت بیکاران خبر داد.

مختار احمدی گفت : افراد بیکار بسیاری در استان کرمانشاه وجود دارد که یا وجود کاهش این آمار در سال ۹۹، اما همچنان بیکاری در استان از رقم بالایی برخوردار است.

به گفته مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه طی سال‌های اخیر برآوده شده که برای کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه به ازای هر درصد باید ۶ هزار و ۳۴۵ نفر از جمعیت بیکاران کاسته شود.

جایگاه استان کرمانشاه در کشور از سال ۹۳ تا ۹۸ رتبه اول را در بیکاری را داشته است، استان کرمانشاه از سال ۹۳ تا ۹۸ رتبه اول و در سال ۹۹ رتبه سوم را کشور برای نرخ بیکاری داشته و میانگین نرخ بیکاری طی سال ۹۹ در استان کرمانشاه ۱۴.۹ درصد است و میانگین نرخ بیکاری در کشور ۹.۶ درصد است که ۵.۳ درصد با میانگین کل کشور فاصله دارد.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۹۹ با توجه به طرح نیروی کار برای بانوان ۱۸.۹ بوده و برای آقایان ۱۴ درصد ثبت شده است.

نرخ بیکاری شهری در استان کرمانشاه ۱۸.۹ درصد و نرخ بیکاری در روستا‌ها ۱۴ درصد تعیین شده است که علت این اختلاف مهاجرت از روستا‌ها به داخل شهر‌ها بوده که در صورت افزایش فعالیت‌های حوزه کشاورزی می‌توان این آمار را کاهش داد.

نرخ مشارکت یکی از مؤلفه‌های مهم در بازار کار محسوب می‌شود، استان کرمانشاه در سال ۹۹ روند کاهشی داشته، ولی طی سنوات پیشین سیر نزولی داشته که این شاخص به عنوان یکی از عناوین اصلی در کاهش یا افزایش نرخ بیکاری محسوب می‌شود به طوری که هر چقدر نرخ مشارکت در حوزه‌های متفاوت بالاتر باشد میزان نرخ بیکاری حالت کاهشی خواهد داشت.

به منظور کاهش نرخ بیکاری باید به میزان مشارکت در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات که باید در این مورد برنامه منسجم صورت گیرد، اما تاکنون سهم اشتغال استان کرمانشاه در نرخ مشارکت اشتغال در حوزه صنعت ۲۴ درصد، در حوزه کشاورزی ۲۸.۶ و در حوزه خدمات ۴۶.۷ درصد است که به طوری کلی میانگین نرخ مشارکت استان از میانگین نرخ مشارکت کشوری ۲ درصد بیشتر است که نشان دهنده قابلیت و ظرفیت استان در این حوزه است.

از سال ۹۷ تا ۹۹ نرخ اشتغال در حوزه صنعت افزایشی بوده و در حال حاضر ۵۰ درصد اشتغال استان کرمانشاه در حوزه خدمات بوده، اما باید توجه داشت که مشاغل حوزه صنعت اشتغال پایدارتری را ایجاد می‌کند و باید برای افزایش ایجاد اشتغال در این حوزه بیشتر تلاش شود.

تعداد کل فارغ‌التحصیلان سال ۹۹ در کل کشور ۱۳ میلیون نفر ۲۶۴ هزار نفر بوده که ۱۶۰ هزار نفر جمعیت فعال، ۱۲۰ هزار نفر شاغل و ۳۲ هزار و ۴۳۱ نفر بیکار هستند که حدود ۴۰ درصد بیکاران از جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

استان کرمانشاه رتبه دوم در کشور را برای بیکاری فارغ‌التحصیلان خود داشته که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان ۲۵۰ درصد بوده که به تفکیک جنسیت ۳۶ درصد نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای خانم‌ها و ۱۹ درصد برای آقایان ثبت شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی برای دستگاه‌های اجرایی به منظور کاهش نرخ بیکاری طی چهار سال آینده ۷.۳ درصد کاهش در نظر گرفته شده است که در سال ۱۴۰۱ با هدف‌گذاری برای دستگاه اجرایی باید ۲.۳ درصد، سال ۱۴۰۲ میزان ۲ درصد، در سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۶ درصد و سال ۱۴۰۴ نیز ۱.۴ درصد برای کاهش نرخ بیکاری رقم بخورد.

یکی از شرایط و برنامه‌هایی که برای افزایش اشتغال در نظر گرفته شده و باید مورد توجه قرار گیرد افزایش بیمه جامعه هدف است که در حال هزار تنها چهار هزار نفر از کل جمعیت بیمه داشته و سرانه بسیار پایینی برای استان کرمانشاه است و برنامه دیگر برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال ایجاد کمیته‌هایی از جمله آموزش‌های مهارتی با هدف آموزش از طریق ارائه سند مهارت، کمیته اطلاع‌رسانی، ترویج و فرهنگ‌سازی، کمیته بازاریابی و فروش با هدف بهره گیری از ظرفیت‌های ارزیابی بین المللی و تشکیل کمیته‌هایی که به رشد اقتصادی کمک می‌کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.