حذف ۴ صفر از پول ملی فقط مبادلات را آسان خواهد کرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف صفر از پول ملی مشکل ما را حل نخواهد کرد بلکه مبادلات را آسان خواهد کرد.

علیرضا مرحبا درباره آخرین وضعیت مصوبه مجلس برای حذف چهار صفر از پول ملی گفت: اصلاً مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی به نتیجه‌ای نرسیده است. حذف چهار صفر از پول ملی مشکل ما در زمینه تورم را حل نخواهد کرد.

 برای بار اول ایده حذف صفر از پول ملی در سال ۱۳۷۲ مطرح شد اما این ایده هر بار به نتیجه مشخصی نرسید تا سرانجام در نهم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ هیات دولت تصویب کرد که چهار صفر از پول ملی حذف شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس حذف چهار صفر از پول ملی فقط حسابداری و بانکداری را آسان خواهد کرد. ما در تلاش هستیم با این مصوبه پولمان را از ریال به تومان تغییر دهیم.

پس از تصویب این لایحه (اصلاح قانون پولی و بانکی کشور) در هیات دولت، این موضوع برای طی تشریفات قانونی در تاریخ ۳۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. سرانجام این لایحه با انجام اصلاحات جزئی در عنوان و متن در ششم بهمن ۱۳۹۸ مورد تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت و در اوایل سال 99 در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: ما کشوری با این تمدن هستیم و یک کلمه مغولی نام تومان را بر روی واحد پول مان گذاشته ایم. مغول‌ها به هر ۱۰ هزار سرباز شان ۱ یک تومان میگفتند.

در خردادماه سال 99 شورای نگهبان برخی ایرادات را به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی وارد دانست و این موضوع باعث شد تا مجدد لایحه مربوطه به دولت بازگشت که در این زمینه، شورای نگهبان به بندی در لایحه حذف چهار صفر از پول ملی انتقاد داشت.

مرحبا گفت: ما باید یک بار یک کلمه فارسی نام واحد پول مان را تعیین کنیم. حذف چهار صفر از پول ملی باید اتفاق بیفتد به شرطی که تورم کنترل شود. چون ما اگر تورم ۴۰ درصد را کنترل نکنیم باز شاهد خلق پول خواهیم بود و مجبور می‌شویم پول های درشت تر چاپ کنیم.

مرحبا اعلام کرد: این اتفاق در برخی کشورها افتاده و آنها ۳ تا ۴ بار صفر از پولشان حذف کرده‌اند. بنابراین حذف صفر از پول ملی مشکل ما را حل نخواهد کرد بلکه مبادلات را آسان خواهد کرد.

بدین منظور، جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف چهار صفر از پول ملی برگزار و اعلام شد تا زمانی که ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشده، شورای نگهبان در مورد آن اظهارنظر قطعی نخواهد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: این تفاوت بین ریال و تومان مشکلات زیادی را برای همه به وجود آورده است. اگر واحد شمارش ما یکسان شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. حذف چهار صفر از پول ملی باعث نمی شود تورم را کنترل کنیم و پولمان ارزش اش را از دست ندهد ولی می‌تواند به ما کمک کند تا مبادلات روزمره مردم راحت تر شود.

تاکنون این لایحه به سرانجام نرسیده  و در مجلس در دست بررسی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۹ تير ۱۴۰۱
۴صفر رو برداشتن واحدپول تومان باشد و هر یک تومان برابر هزار قران باشد تا مردم برای محاسبه مبالغ کم هم مشکلی نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
خب یه اسم ایرانی واسه واحد پول انتخاب کنین مثل دریک و... یاهمون ریال ولی ۴صفرروحذف کننین
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۰۲:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حذف صفر فایده که داره. ولی ا ل باید ثبات بوجود بیاد و تورم کنترل بشه. فایده اش علاوه بر سهولت در مبادلات بالارفتن عزت ملی و اعتبار مول ایران در سطح بین المللی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. به یاد شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی سردار دل‌ها، این واحد جدید را سلیمانی می‌نامیم و آن را معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف می‌کنیم. در این لحظه یک سلیمانی معادل ۱۷۱۷ تومان (۱۷۱۷۰ ریال)، و یک دلار آمریکا معادل ۱۶٫۱ سلیمانی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره برابر تعریف قانونی، هزار سلیمانی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل سلیمانی تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های سلیمانی، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به پول سلیمانی همیشه ثابت است، و قیمت ارز به سلیمانی نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد. لذا از بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دولت و مجلس محترم می‌خواهیم، این طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا را، پس از چکش‌کاری لازم در اسرع وقت تصویب و اجرا نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
تا ده سال باید تو همه مبادلات اینترنتی معادل ریالی بصورت واضح و با هشدار نوشته بشه و صب تا شب به مردم هشدار داده بشه و اسم تومن هم عوض بشه تا مردم بدبخت نشن
آخرین اخبار