نوجوانان علاقه‌مند به نجوم با پروفسور پائولو برتونز گفتگو کردند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مرکز فرهنگی هنری پاسارگاد میزبان پروفسور پائـولو برتونز رئیس سابق کمیته آموزش و ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم از دانشگاه دولتی سائو‌کارلوس برزیل بود.

در این برنامه که با حضور بیش از ۸۰ علاقه‌مند به نجوم در مرکز پاسارگاد برگزار شد، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس فعالیت‌های علمی و نجوم و ظرفیت‌های کانون پرورش فکری در زمینه ترویج وتوسعه علم نجوم را برشمرد و برگزاری چنین برنامه‌هایی با حضور متخصصان این حوزه را گامی بزرگ در پیشرفت علمی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نجوم و ستاره‌شناسی دانست.

پروفسور پائـولو برتونز رئیس سابق کمیته آموزش و ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم از دانشگاه دولتی سائو‌کارلوس برزیل  گفت: به نظر من حیات در جای دیگری غیر از کره زمین وجود دارد و ما میلیارد کهکشان و هزاران میلیارد ستاره داریم که در نزدیکی برخی از این ستاره‌ها، سیستم‌هایی به نام پیش‌سیارات شکل می‌گیرند و ممکن است که با توجه به پارامتر‌های فیزیکی حیات در آنجا شکل بگیرد.

او گفت:  چون تعداد سیارات فراخورشیدی هم زیاد است و روز به روز بر تعداد اکتشاف آن‌ها افزوده می‌شود روزی احتمالا سیاره‌ای پیدا می‌شود که در آن حیات شکل بگیرد.

 برتونز به نقش اسطرلاب در میان ایرانیان و مسلمانان برای تعیین قبله، جهت‌یابی و  تعیین مواضع اجرام سماوی پرداخت.

 او به شروع تاریخ نجوم از کپرنیک و گالیله و نیوتن اشاره کرد و ساختار ستارگان، انواع سحابی‌ها و کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای را بررسی کرد و پرسش‌های زیادی را در ذهن کودکان و نوجوانان بوجود آورد و به آنان پاسخ داد.

رئیس آموزش و پرورش پاسارگاد به همراه جمعی از اولیای تربیتی نیز در کنار اعضا و مربیان کانون در این برنامه حضور داشتند.

 

برچسب ها: نجوم ، کهکشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار