راه اندازی خط تولید داروی مزالازین در تبریز برای نخستین بار در خاور میانه

تولید انبوه ماده اولیه داروی مزالازین که در درمان التهاب دستگاه گوارش کاربرد دارد با حضور معاونان دارو و غذا و پژوهش و فناوری وزیر بهداشت در تبریز آغاز شد.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای نخستین بار درخاورمیانه ماده اولیه داروی مزالازین ماده اصلی درمان التهاب روده‌های بزرگ را در مرکز رشد و فن آوری داروئی این مجموعه تولید کنند و انبوه سازی کنند.

امروز با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و معاونان غذا و دارو و پژوهش و تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار آذربایجان شرقی خط تولید این محصول مهم دارویی راه اندازی شد.

دکتر سالار همتی استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراح، محقق و تولیدکننده این ماده اولیه در این مراسم با اشاره به اینکه مقدمات تولید این ماده از حدود ۵ سال قبل در مرکز تحقیقات داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شده بود، گفت: پس از مطالعات اولیه، مرحله تولید این ماده اولیه از سال ۱۳۹۶ در این مرکز شروع شد تا اینکه پس از آزمایشات مختلف و اخذ مجوز‌های لازم از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماده اولیه داروی مهم علم پزشکی یعنی مزالازین در تبریز امروز به صورت رسمی تولید انبوه می‌شود.

 صفر تا ۱۰۰ این ماده اولیه توسط محققان و تولیدکنندگان تبریزی انجام شده است.

تامین ماده اولیه این دارو همه ساله حدود ۲ و نیم میلیون دلار هزینه داشت که با تولید آن در داخل کشور صرفه جوئی ارزی حاصل شده و نیازمندی به کشور‌های خارجی از بین می‌رود.

ماده اولیه داروی مزالازین به طور عمده از چند کشورجهان از جمله چین و هند وارد کشور می‌شد.

در ۹ ماهه امسال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای تامین این ماده اولیه ارز از کشور خارج شده است.

 استفاده داروی مزالازین را در کاهش عوارض ناشی از التهابات روده بزرگ موثر است. مزالازین برای درمان بیماری " کولون و "کولیت اولسراتیو" که بیماری التهابی روده می‌باشد و می‌تواند موجب زخم و خونریزی‌های گوارشی شود، کاربرد دارد که درد شکم و اسهال از علایم این نوع بیماری است.

 کیفیت ماده اولیه تولید شده مزالازین در تبریز بسیار بالاتر و بهتر از مشابه‌های چینی و هندی توصیف کرد.

 

برچسب ها: تولیدکننده ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.