ثبت ملی رقص‌ یاللی آذربایجان غربی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور رقص‌ یاللی یا جلمان استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

ثبت ملی رقص‌های بومی_محلی آذربایجان غربی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور رقص‌های محلی- بومی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 حسن سپهرفر گفت: تاریخ حجاری‌ها بر روی صخره سنگ‌های منطقه قوبستان در نزدیکی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان نشان از رایج‌ترین و کهن‌ترین رقص‌های بومی - محلی است که امروزه در بیشتر مناطق آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با نام جلمان یا یاللی شناخته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی می گوید: حرکات موزون و رقص‌هایی که هر یک برخاسته از فرهنگ و فولکلور قومی ملت‌ها است.

به گفته سپهرفر، شیرخانی (شیخانی)، اکملی، تک ایاق، ایکی آیاق، اوچ ایاق، توولاما، یان باسدی، تن زره، کوچری و یارپدا و ... از انواع رقص یاللی یا جلمان هستند که در همه جای آذربایجان غربی در مراسم جشن‌های عروسی و اعیاد ملی و... توسط گروه‌های مردمی انجام می‌شود.

او گفت: اینگونه رقص‌های محلی که کنش‌های اجتماعی مستتر در بطن خود را دارد در آذربایجان غربی و در میان قومیت‌های مختلف با اسامی جلمان و یاللی در میان ترک زبان ها؛ گوند، هل پرکی و داوات در میان کردزبان‌ها و جانیمان و... در میان مسیحیان شناخته می‌شود به صورت گروهی اجرا می‌شود که از نگاه مردم شناختی می‌تواند در پیوند فرهنگی اقوام داخل کشور و حتی در مرز‌های فراملی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی شود.

سپهرفر گفت: با ثبت این اثر در فهرست آثار میراث ناملموس استان و با احتساب یک اثر ثبت جهانی میراث ناملموس، تعداد آثار ثبتی آذربایجان غربی در حوزه میراث ناملموس به ۶۰ مورد می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تورچ تاریخ دزد
۱۲:۳۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
این رقص کردیه ،یه فیلم از ۳۰ سال پیش ترکا بیارید که اینجوری برقصن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۳ تير ۱۴۰۱
رقص کردی یه چیز دیگری
رقص آذری یه چیز دیگس