پیش بینی بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی

تحلیلگران آمریکایی و اروپایی از احتمال بازگشت نفت تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی در پی تحریم نفتی روسیه از سوی آمریکا خبر داده‌اند.

ساعاتی پیش، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از تصویب کنگره این کشور، دستور اعمال تحریم‌های نفت، گاز و فرآورده‌های آن‌ها علیه روسیه را صادر کرد؛ دستوری که به گفته بایدن، به افزایش هزینه زندگی مردم آمریکا خواهد انجامید. او گفت: «دفاع از آزادی هزینه دارد و ما [با واردات نفت و گاز] به جنگ پوتین یارانه نمی‌دهیم».

ایالات متحده آمریکا از ۱۳ روز پیش که درگیری نظامی روسیه و اوکراین آغاز شد، تمایل به اعمال این تحریم‌ها علیه روسیه داشت و در تلاش بود تا اتحادیه اروپا را نیز همراه خود کند اما موفق نشد. بایدن در این خصوص گفت: «متحدان اروپایی آمریکا با این تصمیم همراهی نخواهند کرد. ما در حال همکاری نزدیک با اروپا و شرکای خود برای توسعه یک راهبرد بلند مدت برای کاهش وابستگی آن‌ها به انرژی روسیه نیز هستیم».

در پی صدور این دستور از سوی رئیس جمهور آمریکا، وزیر انرژی انگلستان نیز از برنامه این کشور برای ممنوعیت واردات نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر داد؛ اما جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا قرار نیست مانند آمریکا نفت و گاز روسیه را ممنوع کند. آمریکا به نفت روسیه نیاز ندارد اما برای اتحادیه اروپا، روسیه تامین‌کننده بزرگی است. اتحادیه اروپا تحریم‌ها را بر بخش مالی روسیه متمرکز می‌کند و در ادامه، وابستگی به انرژی روسیه را به شدت کاهش خواهد داد».

آن طور که خبرگزاری یورونیوز اعلام کرده، آمریکا در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد کرده که معادل ۸ درصد مجموع واردات این کشور است. از این میزان واردات، روزانه نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه به نفت خام اختصاص داشته که سهم آن در صادرات روزانه روسیه، فقط حدود ۴ درصد است. این به معنای آن است که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه روسیه، تاثیر چندانی در وضع اقتصادی هیچ یک از این دو کشور نخواهد داشت.

در ابعاد جهانی اما موضوع کاملا متفاوت خواهد بود؛ این را خبرگزاری آسوشییتد پرس در یک مقاله تحلیلی اعلام کرده است. طبق این تحلیل، حذف نفت روسیه از بازار آمریکا، منجر به حرکت این کشور تحریم شده به سمت خریداران دیگری مانند هند و چین و حرکت آمریکا به سمت فروشندگان دیگر مانند عربستان و امارات خواهد شد.

آسوشییتد پرس تلاش این دو کشور برای جایگزینی خریداران و مشتریان جدید را عاملی برای به هم ریختن ثبات قیمت‌های جهانی می‌داند؛ موضوعی که از ساعاتی پیش به وضوح خود را در بازارهای جهانی نشان داده است.

روزنامه آیریش تایمز ایرلند نوشت: «ارزش بازارهای سهام جهانی روز سه‌شنبه کاهش یافت زیرا قیمت نفت نزدیک به بالاترین حد خود باقی ماند و چشم‌انداز ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی ایالات متحده، نوسانات و ترس از رکود تورمی را برانگیخت».

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا هم با درج نموداری از افزایش سریع قیمت نفت نوشت: «قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی سوخت، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و سهام‌ها نیز سقوط کرده اند. قیمت گاز هم به دنبال نفت خام افزایش یافته و با توجه به این که قیمت‌های مصرف‌کننده در حال حاضر با سریع‌ترین سرعت خود در ۴۰ سال اخیر افزایش یافته، قیمت‌های گاز بالاتر می‌تواند مخارجی را که برای اقتصاد آمریکا حیاتی است، مختل کند».

پیش بینی بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی

تصویر تغییرات قیمت نفت برنت در سایت نیویورک تایمز

خبرگزاری یورونیوز نوشت: «پاتریک پویانه رئیس شرکت توتال‌ انرژی، پیش‌بینی کرده که بهای نفت برای مدت طولانی بالا بماند».

موسسه تحقیقاتی آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی خود را برای نفت برنت در سال ۲۰۲۲ میلادی، از ۹۸ دلار به ۱۳۵ دلار و چشم انداز سال ۲۰۲۳ میلادی را از ۱۰۵ دلار به ۱۱۵ دلار در هر بشکه افزایش داد و اعلام کرد که اقتصاد جهان ممکن است، به دلیل نقش کلیدی روسیه با "بزرگترین شوک عرضه انرژی تا به حال" مواجه شود.

بهای هر بشکه نفت برنت از مرز ۱۳۳ دلار عبور کرد که بالاترین قیمت طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود؛ نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با حدود ۸.۵ دلار افزایش به بیش از ۱۲۷ دلار و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به بیش از دو هزار و ۵۶ دلار رسید.

بهای هر گالن بنزین هم در بازار آمریکا به بیش از ۴ دلار رسید که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود؛ حتی بالاتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی در زمان ریاست جمهوری اوباما در این کشور.

قیمت نفت به دلیل اُفت تقاضای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا طی دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی در محدوده ۷۳ تا ۲۴ دلار نوسان داشت؛ در ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۵۲ دلار رسید و به علت رشد تقاضای ناشی از کاهش محدودیت‌های کرونایی، در اواخر سال گذشته میلادی، تا مرز ۹۰ دلار صعود کرد که به گفته تحلیلگران موسسه مشاوره ریستاد انرژی نروژ، ممنوعیت واردات نفت روسیه، می‌تواند قیمت جهانی نفت را به ۲۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

قیمت نفت سنگین ایران هم با حدود ۱۰ دلار تغییر، به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است؛ نفتی که طبق تحلیل آسوشییتد پرس، همراه با نفت ونزوئلا که هر دو از مدت‌ها پیش تحریم شده اند، ممکن است با اعمال تحریم‌های نفتی علیه روسیه، به بازارهای بین المللی برگردند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا ساعاتی پیش طی سخنانی که از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شد، از دیدار با یک هیئت آمریکایی و موافقت خود با تعیین جدول زمانی مذاکرات آینده با آمریکا خبر داد؛ یورونیوز در تحلیل این موضوع نیز نوشت: «کاهش تحریم‌های ونزوئلا بخشی از تلاش‌های آمریکا نه تنها برای جبران تبعات ناشی از قطع واردات نفت روسیه که برای شکاف انداختن بین اتحاد سنتی مسکو-کاراکاس، به حساب می‌آید».

نظرسنجی خبرگزاری رویترز هم نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۴ مارس (۴ روز گذشته) حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافته؛ این خبرگزاری نوشت: « در بحبوحه کندی مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی، قیمت‌ها صعودی شده است».  

پیش بینی بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی

تصویر قیمت نفت سنگین ایران در سایت نشریه اویل پرایس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
روسیه هیچ وقت به ایران اجازه نخواهد داد که گاز و نفت به اروپا صادر کنه ما علنا مستعمره روسیه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
خوش به حال دولتنردان وآقا زادهه میشه بین خودشون عیش ونوش میکنن به ریش قشر ضعیف جامعه میخندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
پایان آمریکا در راه است
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۲۰:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
توهم زدی دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
اگر غرب هم اجازه فروش نفت به ایران دهد :روسیه مانع تراشی و مخالفت میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۰:۵۶ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
الان واقعا موقش نیست که بتونیم امتیاز بگیریم ؟؟! غرب با کوچکترین مورد که پیش میاد هزار امتیاز از کشورهای دیگه میگیره و تحریم میکنه و.. ولی نفت که الان نباشه فلج میکنه حتی خود آمریکا را (ازلحاظ فشار اروپا و... هم که شده بهش) چرا نباید الان که برگ برنده ای داریم هم ما و هم ونزوئلا ازش استفاده کنیم ؟؟! ما که عمری صبر کردیم و با همه چیز و تحریم و.... ساختیم بازم به خاطر امتیاز میتونیم صبر کنیم و نتیجه بهتری بگیریم! آمریکا و اروپا اگه تحریم نفتی ایران را الان بردارن مطمعنا تا کارشون راه بیفته با هر بهانه ای باز میشیم تحریم !! پس چرا باید هول بشیم؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
غربیها تازگیها چه مهربون شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
غربیها تازگیها چه مهربون شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
خوب اونوقت بعد از پایان تنشهای روسیه اوکراین چی....
دوباره تحریم و تحریم
ذوق زده نشید ایران باید از این فرصت استفاده کامل را ببرد
امریکا قابل اعتماد نبست
Germany
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
عربستان و قطر آماده هستند و اونها قبلا تولید نفت رو پایین آوردند!
Germany
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
همه کشور ها به فکر منافع ملی هستن
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۰۹:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
دولتی های عزیز بودجه دو برابر شد حالا شما هم مردانگی کنید حقوق کارمندان تون دو برابر کنید کمر برای مردم نموند شکسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
ایران باید رسما اعلام کند که نفتی یا گازی یا هر مشتقات دیگری را به امریکا نخواهد داد.... دنیا بداند . که چه خسارتهایی بر ایران بخاطر تحریمها تحمیل شده ...
غرامت همه این خسارتها را باید بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
چرا نباید بدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه مفتی میخواد ؟اتفاقا باید بفروشیم اونم با دریافت بها در کوتاه ترین فرصت .نه بخره و بعد هم به بهانه تحریم ها پولش رو بلوکه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
آمریکا دیگه نیازی به نفت و گاز نداره شما منت چیو میخوای بزاری؟ اون اروپاست که وابسته است وگرنه آمریکا امروز واردات نفت و گازش از روسیه رو به راحتی ممنوع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
خوش بحال استخدامیهای دولتی چون حقوق اونها افزایش پیدا میکنه چون از نفت هست اما چیزی به جوونهای بیکار نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
خخخخ مقداری خندیدیم؛ چقدر ساده‌ای که فکر می‌کنی پول نفت میاد تو جیب کارمند و ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
ایران هم نباید نفت بده تا امریکا و اروپا بیفتن به غلط کردن نمیدونم امریکا و اروپا چی دارن که ما رو تحریم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
نبایدایران وونزئولاباعث کاهش قیمت نفت شوندکمتربفروشندبه قیمت بالاترنه اینکه درآینده که بازارنفت متعادل شددوباره شوندتحریم الان وقت انتقام است
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۶:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
بایدن خودت هم با زیاد شدن دشمنانتان بزودی تحریم میشید غرب گرایان دست بوس شما هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۹
۰۹:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
خواب دیدی خیر باشه .شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
لابد ابرقدرت شرق و غرب ایران قراره آمریکا رو تحریم کنه وای خدا چه ترسناک از فردا دلار میشه 0.5 ریال بدبختا نکنید این کارو باهاشون گناه دارن یه غلطی کردن حالا از سر نادونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
چه ربطی به روسیه داره ؟! تا زمانی که برجام امضا نشه نفت ایران تحریم هست و به بازارهای جهانی راه پیدا نمیکنه
آخرین اخبار