برخورد با ۶ واحد متخلف توزیع سم و کود کشاورزی در استان قزوین

در دومین مانور سراسری بازرسی فروشگاه‌های توزیع آفت کش‌ها و سموم کشاورزی در استان قزوین با ۶ واحد متخلف برخورد شد.

مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ساماندهی و نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های عرضه سموم و آفت‌کش‌های کشاورزی استان قزوین به طور مستمر در طول سال انجام می‌شود که این امر با نزدیک شدن به فصل بهار و شروع مصرف آفت کش‌ها در مزارع و باغات استان از سوی کشاورزان، به مدت ۲ روز در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ اسفند در استان قزوین همزمان با کل کشور اجرا می‌شود.

در حال حاضر ۲۱۸ فروشگاه عرضه سموم در استان مشغول فعالیت هستند.

در راستای اجرای اولین مانور در آبان ماه سال جاری، ۶۰ فروشگاه بازرسی شدند که این بازرسی‌ها منجر به تشکیل ۸ پرونده تخلف و ضبط ۴۰۰ لیتر سم غیر مجاز و تقلبی شد.

در جریان مانور سراسری بازدید و سرکشی از واحد‌های فروش کود و سم در شهرستان قزوین که با حضور ۱۲ اکیپ از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و تعزیرات همراه بود، ۱۱۰ لیتر سم مایع و ۹۰ کیلوگرم سم جامد غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته از واحد‌های فروش کشف و ضبط و با ۶ واحد متخلف برخورد شد.

آفت کش‌ها از نهاده‌های مهم در تولید محصولات کشاورزی هستند و نقش مهمی در کنترل آفات و افزایش تولید و تامین امنیت غذایی دارند.

هر ساله بین ۸۰۰ تا ۹۵۰ لیتر انواع آفت کش برای کنترل آفات در سطح مزارع و باغات استان قزوین مصرف می‌شود که در حال حاضر سموم مورد نیاز استان تامین شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

عاملین توزیع بایستی سموم مورد نیاز خود را از کارخانه‌های معتبر و کشاورزان نیز از عاملان مجاز استان قزوین تهیه و با توصیه کارشناسان مصرف کنند.

البته به جز سم مناسب، زمان مصرف، نحوه مصرف، مقدار مناسب و سمپاش استاندارد نیز نقش مهمی در اثر بخشی سموم دارند.

برای تولید محصول سالم و تضمین سلامت افراد جامعه، کشاورزان بایستی با فاصله زمانی مورد نیاز از آخرین مصرف سم تا چیدن محصول و عرضه به بازار مصرف که بسته به نوع سم از ۲ روز تا ۳۰ روز است را رعایت و از سموم با دوره ماندگاری پایین استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.