اجسادی که به علت‌های ۱۹ گانه فوت کرده اند باید به پزشکی قانونی ارجاع شوند

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت : نیازی به ارجاع تمام اجساد به پزشکی قانونی نیست، تنها اجسادی که به علت‌های ۱۹ گانه فوت کرده اند باید به پزشکی قانونی ارجاع شده و گواهی فوت مابقی افراد توسط دادپزشکان صادر می‌شود.

سلیم خانی گفت : پیش از اجرای طرح دادپزشک عمده اجساد بدون اینکه نیاز باشد به پزشکی قانونی ارجاع می‌شد که مشکلاتی بوجود می‌آورد.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه این کار علاوه بر اینکه هزینه‌هایی را هم به خانواده متوفیان و هم به پزشکی قانونی تحمیل کرد، موجب اتلاف زمان زیادی شده و برای بسیاری خانواده متوفیان مشکل ساز می‌شد.

علاوه بر این پیش از اجرای این طرح بعضا گواهی فوت اجساد توسط پزشکان عمومی مستقر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صادر می‌شد و با توجه به اینکه این افراد آموزش‌های لازم را در این زمینه ندیده بودند، علت فوت بصورت علمی مشخص نمی‌شد و همین امر موجب تشکیل پرونده‌های قضایی بسیار و بعضا نبش قبر و تعیین دوباره و دقیق علت فوت می‌شد.

در همین راستا طرح "دادپزشک" از پنج سال پیش با هدف ساماندهی اجساد اجرایی شد و هم اکنون تنها اجسادی که بر اثر یکی از مواد ۱۹ گانه فوت کرده باشند، به پزشکی قانونی ارجاع می‌شوند.

بخشی از این موارد ۱۹ گانه شامل خودکشی، قتل، تصادف، آتش سوزی، مرگ در زندان یا اردوگاه، مرگ در مراکز بهزیستی است.

متوفیان که علت فوت آن‌ها جدای از این موارد ۱۹ گانه باشد، بدون ارجاع به پزشکی قانونی به دادپزشک واقع در آرامستان ارجاع می‌شوند.

افرادی که در منزل یا بیمارستان فوت کرده و مورد مشکوکی در مرگ آن‌ها مشاهده نشده و خانواده و مراکز درمانی هم فوت طبیعی آن‌ها را تایید کنند، با هماهنگی پزشک به دادپزشکان مستقر در آرامستان کرمانشاه ارجاع می‌شوند.

هم اکنون همکاران دادپزشک بصورت ۲۴ ساعته در آرامستان کرمانشاه فعالیت دارند و گواهی فوت اجسادی که مرگ آن‌ها مشکوک نباشد، توسط آن‌ها صادر می‌شود.

افرادی هم که در منزل به مرگ طبیعی فوت کرده اند توسط نیرو‌های آموزش دیده آمبولانس نزد دادپزشک ارجاع می‌شوند.

با وجود دادپزشکان وقت و هزینه کمتری از خانواده متوفیان جهت صدور گواهی فوت و کار‌های مربوط به آن گرفته می‌شود.

نیرو‌های دادپزشک در تمامی بیمارستان‌های شهرستان کرمانشاه و اسلام آبادغرب استقرار دارند این نیرو‌ها در بیمارستان‌ها کار معاینات بالینی سرپایی را برعهده دارند.

باتوجه به اینکه ممکن است برخی بیماران که در تصادف یا نزاع دچار آسیب شده اند نتوانند تا زمان بهبودی به پزشکی قانونی مراجعه کرده و طی این مدت آثار صدمات آن‌ها از بین برود، در همین راستا دادپزشکان در محل بیمارستان مستقر بوده و به محض مراجعه افراد آن‌ها را معاینه می‌کنند و میزان آسیب را مشخص می‌کنند.

خانی می گوید: این کار از سوءاستفاده‌های احتمالی هم پیشگیری می‌کند، چرا که این امکان وجود داشت برخی افراد پس از تصادف خودزنی کرده و ضایعات خود را جهت دریافت دیه بیشتر افزایش دهند که با معاینه اولیه توسط دادپزشک این سوءاستفاده‌ها هم از بین می‌رود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار