دستاورد دانشگاهی؛

ساخت یک تجهیز کاربردی در صنعت پزشکی برای انتقال و دستکاری سلولی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت «میکروگریپر الکتروترمال برای کاربرد‌های زیستی» شدند که در انتقال و دستکاری سلولی کاربرد دارد.

 محمد اکبری گفت: دستکاری و انتقال سلولی از مهم‌ترین چالش‌های فعالیت‌های پزشکی بوده که لازمه آن دقت، قابلیت اطمینان، کنترل پذیری است. این اولین بار است که در کشور با به کارگیری تکنولوژی METAL MEMS و بومی سازی آن به روش‌های ساخت قطعات میکرونی دست پیدا کرده ایم.

این تکنولوژی می‌تواند در زمینه تولید انبوه سنسور‌های مختلف به کار گرفته شود. میکروگریپر ساخته شده در این پروژه که برای پروسه دستکاری سلولی کاربرد دارد، مثال مهمی از کاربرد این تکنولوژی است. 

محقق دانشگاه امیرکبیر گفت: با توجه به حجیم و گران بودن ابزار‌های گذشته برای جابه‌جایی و انتقال سلول، می‌تواند جایگزینی با قابلیت اطمینان بالا و کیفیت مناسب باشد. با طراحی این وسیله راهی برای ورود به بازار عملگر‌ها و سنسور‌های میکرونی باز می‌شود. به نحوی که روش ساخت آن در کشور بومی و قابل دستیابی می‌شود.

ساختار پایدار با کمک از فلز در قطعه، سازگاری ساختار با محیط زیستی، به حداقل رساندن آسیب وارده به سلول در هنگام پروسه دستکاری سلولی، روش ساخت تک مرحله‌ای به منظور افزایش توجیه اقتصادی تولید ساختار از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌روند.

نمونه خارجی این محصول در کشور‌های پیشرفته از جمله آمریکا، بلژیک، سوئیس و فرانسه وجود دارد. این اولین بار است که در کشور ایران این ساختار به صورت موفقیت آمیز، طراحی و ساخته شده است. تست‌های انجام شده بر روی آن صحت عملکرد آن را نشان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار