تصویب قطعنامه‌ای علیه عملیات نظامی روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

محمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، خواهان خروج سریع تمامی نیروهای روسیه از اوکراین شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای با اکثریت آراء خواهان خروج نیروهای روسیه از اوکراین شد.

پیش از این رأی گیری، نماینده بلاروس در سازمان ملل متحد با ابراز امیدواری برای موفقیت مذاکرات میان روسیه و اوکراین گفت: برخی کشور‌ها به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات میان روسیه و اوکراین هستند؛ چرا که ما حامی آن هستیم.

او همچنین گفت: تحریم ها، تروریسم کشور‌ها علیه ماست. مرز‌های ما باز است و ما از اوکراین می‌خواهیم که یک کریدور بشردوستانه در سراسر مرز مشترک ما باز کند
 
وی گفت: ما توزیع بی رویه سلاح در داخل اوکراین و حمله نیرو‌های امنیتی اوکراین به خارجی‌ها را محکوم می‌کنیم. انتشار اطلاعات نادرست توسط روزنامه نگاران تروریست در مورد آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد انجام می‌شود
 
از سوی دیگر، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت که باید به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته شود
 
وی با تأکید بر لزوم احترام به تمامیت و حاکمیت اوکراین مدعی شد: بایستی جلوی تجاوز روسیه به آن گرفته شود. بلاروس باید استفاده از خاک خود برای حمله به اوکراین را متوقف کند. ما با چالشی روبرو هستیم و جنگ با اوکراین باید به سرعت پایان داده و متوقف شود. اوکراین با شجاعت و قاطعیت از خود دفاع می‌کند.
 
نماینده آمریکا در ادامه افزود: حملات روسیه در داخل اوکراین بین اهداف غیرنظامی و نظامی تفاوتی قائل نمی‌شود. ما از کشور‌های همسایه اوکراین می‌خواهیم که از همه کسانی که از جنگ فرار می‌کنند، صرف نظر از ملیتشان، پذیرایی کنند. روسیه به سازمان ملل خیانت کرد و باید فورا تجاوزات خود را به اوکراین متوقف کند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد 

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل، در بخش دیگری از نشست مجمع عمومی از فشار گسترده آمریکا به سایر کشورها جهت تصویب این قطعنامه گفت. وی اقدامات آمریکا علیه سایر کشورها برای دادن رای مثبت به این قطعنامه را فراتر از یک فشار ساده خواند و تصریح کرد که واشنگتن برای همراه کردن سایر پایتخت‌ها از «تهدید مستقیم» استفاده کرده است. نماینده دائم مسکو تاکید کرد که بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی، نظامیان کشورش مناطق شهری را هدف قرار نمی‌دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند. این قطعنامه با رای موافق ۱۴۱ کشور، رای مخالف ۵ کشور و رای ممتنع ۳۵ کشور به تصویب رسید.

زای گیری سازمان ملل

قطعنامه نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روسیه می‌خواهد که تمام نیرو‌های خود را فورا، به طور کامل و بدون قید و شرط خارج کند. این قطعنامه همچنین خواهان ایجاد مسیری ایمن برای افراد به سوی خارج از اوکراین و تسهیل کمک رسانی‌های بشردوستانه است.

 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در واکشن به رأی گیری امروز در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد: نتایج رِأی گیری در سازمان ملل به شکل قانع کننده ای نشان داد که یک ائتلاف جهانی علیه پوتین شکل گرفته است.

زای گیری سازمان ملل 1

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از تصویب این قطعنامه در سخنانی گفت: قطعنامه امروز منعکس کننده یک حقیقت مرکزی است، اینکه جهان خواهان پایان دادن به رنج عظیم انسانی در اوکراین است. پیام مجمع عمومی رسا و واضح است: همین حالا به خصومت ها در اوکراین پایان دهید.

گفتنی است درخواست ها برای پایان سریع جنگ اوکراین در حالی انجام می شود که شبکه آر تی روسیه امروز اعلام کرد مذاکرات صلح روسیه و اوکراین که قرار بود امروز از سر گرفته شود؛ به روز پنجشنبه (فردا) موکول شده است.

همچنین ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت اعزامی روسیه نیز در این باره گفت: محل مذاکرات در جایی نامعلوم در مرز بلاروس و لهستان و در مکانی مورد توافق طرفین انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار