کارشناس حفاظت خاک:

فرونشست زمین به داخل شهر کاشمر رسید

یک کارشناس حفاظت خاک گفت: کاشمر در یک بازه زمانی چهار ساله ۸ دهم متر پایین رفته است و در انتهای دو خیابان‌ این شهر درز و شکاف‌هایی ایجاد شده است.

هادی معماریان گفت: کاشمر با ۸۳ صدم متر حداکثر و ۴۶ صدم متر حداقل فرونشست در سال رکورددار در کشور است.
به گفته او کاشمر در محدوده‌ای قرار گرفته که تا سال ۲۰۵۰ به خاطر تغییر اقلیم و کاربری اراضی سالیانه بیش از ۵.۵ تن در هکتار متوسط فرسایش آبی خواهد داشت.

کسری مخزن بلند مدت ۳۶ میلیون متر مکعب

این کارشناس حفاظت خاک گفت: دشت کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد، محدوده‌های مطالعاتی است که در اقلیم خشک استان قرار گرفته و دشت کاشمر ممنوعه بحرانی و دشت بردسکن ممنوعه است.

معماریان گفت: متاسفانه ۷۴ درصد مساحت استان خشک و ۲۶ درصد آن نیمه خشک است، همچنین در ۳۴ دشت از ۳۷ دشت استان سطح آب زیرزمینی در حال افت شدید است.

او گفت: حجم تبخیر تعرق ۵۴۴ میلیون متر مکعب نسبت به ۶۰۱ میلیون مترمکعب حجم بارش است، همچنین حجم آب تجدید شونده در سال فقط ۵۶.۶ میلیون متر مکعب است.

ورود به شرایط بسیار خطرناک

این کارشناس حفاظت خاک گفت: طی سال‌های اخیر به شرایط خشکسالی آب زیرزمینی شدیدتری نزدیک شده‌ایم و در حال ورود به شرایط بسیار خطرناک هستیم.

معماریان گفت: باوجود اینکه نیشابور سه برابر کاشمر کسری مخزن دارد، اما به دلیل خصوصیات زمین‌شناسی آبخوان نصف این منطقه افت دارد.

این کارشناس حوزه زمین شناسی گفت: از مهرماه سال ۶۱ دشت کاشمر ممنوعه اعلام شده است، بر اساس پژوهش‌هایی که بر روی بارش‌ها داشته‌ایم مشخص شد که روند نزولی و کاهش دارد و میزان دمای میانگین و حداقل و حداکثر در بهار، تابستان، پاییز افزایشی است.

معماریان گفت: افزایش دما بر روی رشد گیاه و بروز و ظهور آفات نوپدید تأثیرگذار است، این نشان می‌دهد در شرایط آینده تغییرات اقلیمی وضعیت خوبی را به همراه ندارد و بارش‌ها کاهش و دما افزایشی است و به مرور بارش‌های جامد مانند برف را نخواهیم داشت.

پیشروی کویر و بیابان

او گفت: یکی از معضلات فعلی نیز شور شدن سفره‌های آب زیرزمینی است که موجب پیشروی کویر و بیابان می‌شود.

این کارشناس حوزه زمین شناسی گفت: متأسفانه وقتی می‌خواهیم فکری برای رفع مشکل آب برداریم به فکر سد یا تونل انتقال می‌افتیم، در حال حاضر مشکل آب فقط فنی نیست بلکه بیشتر به مسائل اجتماعی مرتبط است نیاز داریم که جامعه شناسان به کمک بیایند و تاکنون از توان جامعه شناسان غافل بوده‌ایم.

به گفته معماریان برای رفع این بحران ابتدا باید منافع مشترک را تشخیص دهیم و سپس راه حل و نقشه راه تعریف کنیم و بر اساس آن‌ها سند وفاق منطقه‌ای داشته باشیم و بر اساس آن دولت را مجبور کنیم تا در اجرای راه‌حل‌ها به ما کمک کند.

او گفت آبخیزداری، آبخوان‌داری، آبیاری تحت فشار، کشت گلخانه‌ای بخشی از راه حل هستند و نمی‌توان یک راه حل را به عنوان یک کار دیکته شده برای همه تجویز و توصیه کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: برای رفع این بحران نیازمند همراهی همه اقشار جامعه هستیم، خبر‌های خوبی از آب و محیط‌زیست منطقه ترشیز نداریم، ضخامت لایه اشباع آبخوان کم است و این محدودیت‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را در منطقه به شدت افزایش داده است.

دغدغه‌های فعالان محیط‌زیست را نباید به مسائل امنیتی ارتباط داد

معماریان گفت: دغدغه‌های فعالان محیط‌زیست را نباید به مسائل امنیتی ارتباط داد، اگر به همین سرعت تخریب پیش برویم طی چند سال آینده چیزی برای بقاء آیندگان باقی نمی‌ماند.

به گفته او بخش زیادی از افت سطح آب‌های زیرزمینی ناشی از دست‌کاری‌های ما است که در طبیعت کرده‌ایم که بخشی حفر چاه و تغییر کاربری‌ها بوده است.

این کارشناس حوزه زمین شناسی گفت: شاخص خشکسالی هواشناسی در بازه سال ۶۸ تا ۹۷ در دوره‌های ۶ و ۱۲ماهه یک روند منفی معنی‌داری داشته است و مرتب در وضعیت خشکسالی قرار داشته‌ایم.

معماریان گفت: در سال ۹۸ به دلیل بارش‌های خوبی که داشتیم عده‌ای گفتند وارد دوره ترسالی شدیم، اما در سال ۱۴۰۰ دیدیم که این گونه نبود.

کاشمر از سال ۷۵ در محدوده خشکسالی شدید قرار دارد

او گفت: منطقه کاشمر از سال ۷۵ به بعد در محدوده خشکسالی شدید قرار می‌گیرد.اگر چه در محدوده کاشمر طی سال‌های ۷۹ تا ۸۲ وضعیت خوبی بوده و بیشتر خشکسالی به سمت جنوب غرب دشت گسترش داشته است، اما از سال‌های ۸۴ وارد شرایط بحرانی شدید شدیم.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.