در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

کنترل تورم گام نخست در مسیر رفع فقر

کارشناس اقتصادی گفت: در هر برنامه‌ای که برای بهبود وضعیت معیشتی مردم ارائه می‌شود باید دید که چگونه می‌توان تورم را کنترل کرد.

میدری کارشناس اقتصادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

سیاست‌های حمایتی در راستای کاهش فقر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میدری: سیاست‌های حمایتی نقاط ضعف زیادی دارند. وضعیت درآمد سرانه در دهه گذشته و سال‌های مختلف با نرخ رشد اندکی روبرو بوده است. اما واقعیت این است که اول تنگنا‌هایی اقتصاد کلان را باید حل کنیم و هر برنامه‌ای که برای بهبود وضعیت معیشتی مردم ارائه می‌شود باید دید که چگونه می‌توان تورم را کنترل کرد.

سیاست‌های حمایتی که کشور به کار گرفته چند نقطه ضعف اساسی دارد، معتقدم با ارز ۴۲۰۰ تومانی در خیلی از جا‌ها با اتلاف منابع روبرو هستیم. در بحث مرغداری‌های کشور با اتلاف منابع روبرو هستیم ارزی که داده می‌شود به سفره مردم نمی‌رسد.

مردم اضافه مصرف در حوزه دارو ندارند سازمان‌های بیمه‌گر رفتار پزشک و بیمار را کنترل می‌کند. سیستم پزشکی کشور باید تعیین کند که چه دارویی مصرف شود. با سیاست‌های قیمتی نمی‌توان رفاه و حمایت از فقرا داشته باشیم.

دولت‌ها با قیمت‌ها در آموزش و پرورش بازی نمی‌کنند، آموزش و پرورش به صورت رایگان در اختیار مردم است. در حوزه دارو و درمان دولت به دنبال ساز و کار قیمت نیست.

آیا پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موفق عمل کرده است؟

میدری : در ایران دو دهه است که اطلاعات مردم بر روی کد ملی می‌نشیند، اطلاعات ثبتی زیادی داریم، یعنی هر جایی که می رویم اطلاعات را از طریق کد ملی دریافت می کنند. پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ظرفیتی است که قدرت سیاست گذاری مبتنی بر شواهد و انتخاب صحیح جامعه هدف را تا حد زیادی تامین کرده است اما در طول زمان می‌تواند بهبود پیدا کند.مسئله فقط تشخیص فقرا نیست، وقتی دولت‌ها می آیند و مداخلات قیمتی نمی کنند وضعیت انحصاری به وجود می آید.

آیا آماری در خصوص ارائه تسهیلات بانکی در استان تهران دارید؟

میدری: حدود ۵۲ درصد تسهیلات بانکی در استان تهران پرداخت می‌شود، بهترین استان بعد از تهران اصفهان است که پنج درصد تسهیلات را دریافت می کنند، دهک های بالا چهار برابر دهک‌های پایین می توانند وام بگیرد.

دولت جدید چه راهکاری برای رفع و یا کاهش فقر دارد؟

میدری: با پمپاژ ریال مسئله را نمی توان حل کرد. به راهکارهای مکمل نیاز داریم. دسترسی به تسهیلات بانکی باید برای اقشار کم درآمد تحصیل پیدا کند. سیستم آموزشی در این رابطه نقش دارد در کشورهای مختلف نزدیک به ۸۵ درصد دانش‌آموزان آموزش فنی و حرفه ای می بینند و این مسئله آنها را توانمند می کند تا وارد بازار کار شوند.

سوداگری بخش مالی در ایران عامل تورم و فقر مسکن است. کنترل سوداگری در اقتصاد ایران بسیار تعیین کننده است.

یک کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه به چند سوال دیگر پاسخ داد:

چرا دولت ها بر برخی از رفتارهای اشتباه اصرار دارند؟

قادری: چرا دولت ها بر رفتار اشتباه خود اصرار دارند، دولت‌ها در زمان سیاست‌گذاری دوگانه ای را در پیش روی خود می‌بینند، برای اینکه بخواهیم جماعت زیادی را از فقر خارج کنیم و سطح رفاه مردم را افزایش دهیم نیازمند رشد اقتصادی هستیم.

رشد اقتصادی امری پیچیده و زمانبر است و الزامات نهادی و خاص خود را دارد و راه آسانتر این است که قیمت‌ها را ثابت نگه داریم. به جای اینکه دولت به فکر افزایش درآمد مردم باشد، باید تلاش کند که هزینه ها را ثابت نگه دارد.

قدرت خرید مردم بسیار مهم است بعد از گذشت سالها همچنان نوسان قیمت داریم و قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.
در همه نظام های حمایتی دنیا پذیرفته شده است که اول باید نیازمندان و دهک های پایین را شناسایی کنیم .ما منابع محدودی داریم و دهک های قابل توجهی زیر خط فقر هستند.

وضعیت درآمدی شاغلین را چگونه ارزیابی می کنید؟

قادری: وقتی شاغلین ما در بخش غیررسمی باشند آنها بعد از دوران از کار افتادگی و یا بیکاری منبع درآمدشان را از دست می دهند و این یک موضوع جدی است . تسهیلات بانکی یک امر بسیار جدی است. دسترسی خانوارها به تسهیلات بانکی در بسیاری از کشورها نقش کلیدی و اساسی را ایفا می کند.

 

برچسب ها: تورم ، رفع فقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
ببینید چه مدیریت در این ده ساله گذشته کردید که فقرا پرتاب شدن. به زیر خط فقر

اقشار متوسط رو به ضعیف را پرتاب کردید به قشر فقرا ...

اقشار متوسط را پرتاب کردید به قشر متوسط روبه ضعیف
.

پولدار را پرت کردید به سمت ثزتمندان
.ثزتمندان را پرت کردید به سمت ابرثرتمندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
اینها که میگید نیاز خانواده های زیر خط فقر است .
بس ما شهروندان عادی کارگران ،کازمندان ،پرستاران معلمان کلا تمام شهروندان عادی ،بارنشینگان که جزذفقرا هستیم و قدرت خرید وسایل منزل نداریم چی خودرو که نیاز اولیه هست قدرت خرید از بازار نداریم چی
.چه تدارکی برای فقرا دیدید

هر لحظه باید تنمون لرزش داشته باشه که ای وای وسایل منزلمون خراب نشه
آخرین اخبار