خیران هزینه مرمت قلعه برج گری کوه کوهیج بستک را قبول کردند

قلعه برج گری کوه کوهیج با مشارکت شهرداری، شورای شهر کوهیج و خیران مرمت و بازسازی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بندرعباس- ماشاءالله خنجی رییس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی بستک گفت: استحکام‌بخشی و مرمت نمای بیرونی قلعه برج گری کوه کوهیج مد نظر است.

وی گفت: طرح مرمتی بنا توسط کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان تدوین و با نظارت آنها اجرا می‌شود که به احتمال فراوان اینکار در سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی گفت: این اداره تلاش دارد خیران را برای حفظ آثار و نشانه‌های تاریخی و هویتی به مرمت آثار تاریخی تشویق کند.

قلعه برج گری کوه کوهیج بستک متعلق به دوره قاجار است و در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۱۱۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در گزارشی که یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ درباره مرمت این بنا منتشر شده آمده است: «در گزارش های میراث فرهنگی بستک آمده است: این قلعه متعلق به دوره صفویه است که کارشناسان قدمت آن را بالغ بر۶۰۰سال تخمین زده اند.

به گفته عبدالله حبشی نژاد، رییس وقت انجمن میراث فرهنگی کوهیج، قلعه روستای کوهیج به شکل استوانه ای ساخته شده که در ساخت آن از گچ، سنک و خشت استفاده شده است.

این بنا با شش متر ارتفاع بر روی تپه ای در شرق روستای کوهیج قرار دارد که بنا به گفته اعضای انجمن میراث فرهنگی این روستا حدود ۶۰درصد آن تخریب شده است.

وی گفت: این قلعه که اسفند ماه سال ۸۴خورشیدی به عنوان اثر تاریخی به ثبت رسیده برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش نیز توسط مردم روستای کوهیج بازسازی شد.

شهرستان ۷۰ هزار نفری بستک در ۱۸۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز هرمزگان قرار دارد.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.