پور ابراهیمی:

اقتصادکشور به مذاکرات بین المللی گره نمی‌خورد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آینده اقتصاد کشور را مثبت ارزیابی می‌کنیم و با اطلاعی که دارم روند مذاکرات نیز مثبت است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان -  محمدرضا پورابراهیمی، درهمایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان که در سالن زغال سنگ برگزارشد، گفت: بخش خصوصی ودر راس آن اتاق بازرگانی باید برند سازی درحوزه صادرات را جدی بگیرد چرا که تنها دلیل باقی مانده در عرصه صادرات ،حفظ بازار‌های بین المللی است.

او می‌گوید: امسال سال سومی است که تراز تجاری غیرنفتی کشورما مناسب نیست و تراز تجاری ما منفی شد.

به گفته پورابراهیمی، یکی از دلایل افت صادرات را در سال گذشته می‌توان شیوع کرونا ومحدودیت‌های ناشی از آن ذکر کرد.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس گفت: امسال خوشبختانه با استقرار دولت جدید وضعیت صادرات رو به پیشرفت رفته و با مقدماتی که انجام شده قطعا آینده خوبی را می‌توان برای صادرات و اقتصاد استان پیش بینی کرد.

او گفت: در ۱۱ ماهه امسال طبق آمار گمرکات استان صادرات کشور از ۳۱ میلیارد دلار به ۴۳ میلیارد دلار رسیده اند که رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته او، واردات کشور در این مدت از ۳۴ میلیارد دلار به ۴۶ میلیارد دلار رسیده است.

او با اشاره به رشد واردات با تاکید براینکه بخش زیادی از واردات بحث نهاده‌های دامی است گفت: نرخ رشدصادرات نسبت به واردات امسال نسبت به پارسال ۵ درصد مثبت ارزیابی شده اند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: با توجه به اقدامات دولت در ماه ها‌ی آینده در بخش تجاری به تعادل و رویکرد مثبتی دست پیدا خواهیم کرد.

او گفت: ۷۵ درصد صادرات ما به ۵ کشور مشخص چین، هند، امارات، عراق و افغانستان است که از یک جهت نگران کننده است و ازسوی دیگر با توجه به ایجاد بازار بین المللی برای محصولات کشور شاید جنبه‌های مثبت داشته باشد.

پورابراهیمی می گوید: راهبرد ما در بخش خصوصی باید تمرکز روی شرکت واحد صادراتی و انجام تمام صادرات محصول صادراتی واحد از سوی همان یک شرکت باشد.

او گفت : به دلیل نبود هماهنگی وکاهش قدرت چانه زنی عملا بازار‌های بین المللی از ما گرفته شده است.

نماینده مردم کرمان وراور درمجلس گفت: ۲.۲ میلیارد دلار صادرات استان کرمان در ۱۱ ماهه اخیر بوده است که واردات ما در این مدت ۱.۵ میلیارد دلار بوده است که با توجه به رقم بالای واردات نهاده‌ها از گمرکات سراسری و لحاظ آن در آمار استانی نمی‌توان گفت تراز استان منفی است بلکه هفتصد ‪میلیون دلار تراز مثبت تجاری داریم

پور ابراهیمی گفت: آینده اقتصاد کشور را مثبت ارزیابی می‌کنیم و با اطلاعی که دارم روند مذاکرات نیز مثبت است.

او صادرکنندگان استان کرمان را مجاهدان جنگ اقتصادی معرفی کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.